fbpx

L’Arpeggiata jest prawdziwym zjawiskiem w świecie muzyki dawnej — zupełnie osobnym, oryginalnym, unikalnym, niby do niego nieprzystającym, ale już trwale wpisanym w jego krajobraz i zajmującym w nim poczesne miejsce. Zespół na samym początku istnienia wypracował pod przewodnictwem swojej założycielki i szefowej Christiny Pluhar formułę otwierającą mu drzwi do najbardziej prestiżowych sal koncertowych oraz festiwali od Ambronay po Salzburg i zaskarbiającą entuzjazm całych rzesz słuchaczy.

Otóż L’Arpeggiata postanowiła muzykę tradycyjną (przede wszystkim obszaru basenu Morza Śródziemnego i Ameryki Południowej) wykonywać z użyciem barokowego instrumentarium i odwrotnie — „uczoną” muzykę baroku grać z improwizacyjną swobodą bliską praktykom ludowym. Wszystko to, spięte jeszcze elementami jazzu, składa się na niepodrabialną i natychmiast rozpoznawalną estetykę zespołu, w której tak naturalnie stapiają się w jedno pozornie przeciwstawne żywioły. W jego wykonaniach twórczość wielkich kompozytorów XVII wieku jak na dłoni ujawnia bliskie związki z muzyką popularną swoich czasów, a wszelkie kategorie zacierają się, bo znów muzyka „niska” wsparta akompaniamentem teorby i klawesynu zaczyna bliźniaczo przypominać tę „wysoką”. Na koncertach L’Arpeggiaty panuje przez to doskonały ekumenizm i równość stylów i gatunków.

Na Opera Rara zespół przyjedzie z programem „Miracolo d’Amore. Di Venezia a Napoli” („Cud Miłości. Z Wenecji do Neapolu”). To muzyczna podróż przez Włochy epoki seicenta pozwalająca poznać nam repertuar teatrów muzycznych północnej, środkowej i południowej Italii w chwili, gdy opera była zjawiskiem nowym, młodym, rozwijającym się szalenie dynamicznie i przeżywającym pierwszy tak bujny rozkwit. Uderzające swoją różnorodnością arie z dzieł m. in. Monteverdiego, Cavallego, Cestiego i Rossiego zaśpiewa rumuńsko-niemiecki kontratenor Valer Sabadus — gwiazda pierwszej wielkości na europejskim operowym firmamencie (ma za sobą liczne sukcesy zwłaszcza w rolach Händlowskich i pokaźną dyskografię) i wierny partner L’Arpeggiaty w jej licznych przedsięwzięciach.

 


L’Arpeggiata – Christina Pluhar
Valer Sabadus – kontratenor

Doron David Sherwin – cynk
Lathika Vithanage – skrzypce barokowe
Josep Maria Marti Duran – teorba & gitara barokowa
Rodney Prada – viola da gamba
Sergey Saprychev – perkusja
Dani Espasa – klawesyn & organy


Miracolo d’amore
Da Venezia a Napoli

Francesco Cavalli
Sinfonia
Instrumental

Pietro Andrea Ziani (arr. Christina Pluhar)
Dormite, o pupille (from « Il Nerone »)
Valer Sabadus

Luigi Rossi
Dopo lungo penare
Valer Sabadus

Giovanni Legrenzi (arr. Christina Pluhar)
Con cent’occhi (from : « Totila » )
Valer Sabadus

Andrea Falconiero
 
Instrumental

Giovanni Legrenzi (arr. Christina Pluhar)
Lumi, potete piangere (from : «La Divisione del mondo »)
Valer Sabadus

Claudio Monteverdi
Venite, siscientes
Valer Sabadus

Lorenzo Allegri
Canario
Instrumental

Francesco Cavalli (arr. Christina Pluhar)
Ninfa bella (from: “La Calisto”)
Valer Sabadus

Antonio Cesti
Disserratevi, abissi (from : « L’Argia »)
Valer Sabadus

Francesco Cavalli (arr. Christina Pluhar)
Che citta (from: “Ormindo »)
Valer Sabadus

Girolamo Kapsberger
Canario
Instrumental

Luigi Rossi (arr. Christina Pluhar)
Gelosia
Valer Sabadus

Tarquinio Merula
Chiaccona
Instrumental

Giovanni Felice Sances (arr. Christina Pluhar)
Presso l’onde tranquillo
Valer Sabadus

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: