Na Festiwalu Opera Rara prezentuje się operę w jej różnorodności, pokazując dzieła powstałe na przestrzeni czterech stuleci historii istnienia gatunku. Nie rezygnuje się też z tego, co dotychczas stanowiło o tożsamości cyklu i zawsze było jego sercem: wielkich, choć zapomnianych, dzieł operowych wykonywanych w zgodzie z duchem epoki przez najwybitniejszych muzyków związanych z nurtem interpretacji historycznej.

Nowa formuła

Od 2017 roku na najbardziej prestiżowych krakowskich scenach i w mniej oczywistych przestrzeniach zaczęły pojawiać się półsceniczne wersje oper, z zaznaczoną symbolicznie scenografią, kostiumami i ruchem oraz pełne wersje sceniczne przygotowywane przez najwybitniejszych reżyserów. Nowa formuła Festiwalu Opera Rara to odpowiedź na głosy publiczności i wypełnienie powodującej niedosyt repertuarowej luki.

Pierwotny cykl przerodził się w festiwal, który organizowany jest w okresie karnawału. To czas historycznie kojarzony z największą liczbą premier operowych, a jednocześnie z okresem pełnym balów i zabawy, w którym przestawały obowiązywać wszelkie reguły. Festiwal poszerzył program o przedstawienia i półsceniczne prezentacje oper nie tylko barokowych, ale też romantycznych, XX‑wiecznych i współczesnych.

Oderwanie od codzienności, zabawa, twórcza ekspresja, współuczestnictwo, a ponadto nagłośnienie echa minionych szlachetnych czasów, kiedy opera była modą, sposobem na przyjemne spędzanie czasu, ważnym elementem życia społecznego i kulturalnego. Do tego ważnego dziedzictwa festiwal Opera Rara będzie się odwoływać, budując markę opery jako ośrodka życia towarzyskiego, źródła estetycznych uniesień, pretekstu do budowania wspólnoty w oparciu o piękno i jedność doświadczeń. Opera Rara jako styl życia, festiwal oddziałujący na wszystkie zmysły i odpowiadający potrzebom odbiorców. Oszałamiający przekrój bez mała czterech stuleci, mnogość nastrojów, wysmakowana muzyka w doskonałych wykonaniach, zachwyty i uniesienia – Kraków umacnia tym śmiałym ruchem swą markę jako stolicy muzyki klasycznej. Karnawał w stolicy Małopolski będzie tym, z czym powinien się kojarzyć – wyrafinowanym pięknem i czystą radością.

Opera Rara wystartowała w 2009 roku jako cykl poświęcony przedstawianiu ambitnych i święcących triumfy przedstawień operowych. Centralną częścią programu były rekonstrukcje dawnych oper z kanonu XVII i XVIII wieku, w wykonaniu czołowych europejskich interpretatorów. Na krakowskich scenach zaśpiewali dotychczas najznamienitszych śpiewacy operowi, m.in.: Maria Grazia Schiavo, Roberta Invernizzi czy Philippe Jarrousky

Do 2016 roku Dyrektorem Artystycznym cyklu był Filip Berkowicz. Dziś rolę Dyrektora Artystycznego pełni Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Capelli Cracoviensis. Dyrektorem organizacyjnym i wykonawczym jest Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, Izabela Helbin. Projekt koordynują Matylda Myczka (CC) oraz Joanna Broniec (KBF).

Festiwal jest organizowany przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capellę Cracoviensis, przy wsparciu Teatru im. Juliusza Słowackiego.

Krakowskie Biuro Festiwalowe

Największe krakowskie festiwale, spektakularne widowiska dla stutysięcznej publiczności, głośne w Polsce i Europie wydarzenia z dziedziny muzyki, teatru, filmu, sztuk pięknych czy literatury – tym wszystkim zajmuje się dziś Krakowskie Biuro Festiwalowe, jedna z najbardziej aktywnych polskich instytucji życia publicznego. KBF jest w prostej linii kontynuatorem działań i misji Biura Festiwalowego Kraków 2000, powołanego w 1997 roku dla organizacji cyklu wydarzeń podkreślających rolę Krakowa jako Europejskiego Miasta Kultury. To z inicjatywy KBF powstały takie festiwale jak obsypane wyróżnieniami Sacrum Profanum i Misteria Paschalia, a także Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

Sprawność organizacyjna, umiejętność zbudowania od podstaw marki festiwalowej o międzynarodowym wymiarze i całe spektrum działalności Biura na różnych polach stanowią o sile i prestiżu instytucji.

Naturalną konsekwencją takiego podejścia było rozszerzenie czysto organizacyjnej działalności KBF o działania na rzecz rozwoju przemysłów kreatywnych, turystyki kulturalnej i biznesowej, przemysłu spotkań i przemysłów czasu wolnego. Działania na rzecz popularyzacji literatury, takie jak Kraków Miasto Literatury i Literacka Małopolska, działalność Krakow Film Commission i Regionalnego Funduszu Filmowego oraz operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków, a także zarządzanie dużą strukturą informacji turystycznej InfoKraków, pokazują ważne kierunki rozwoju KBF zapoczątkowane w ostatnich latach. Warto podkreślić, że te działania nie są realizowane w oderwaniu od otoczenia: przeciwnie, wiele inicjatyw powstaje w porozumieniu z odpowiednimi środowiskami, a wypracowany w ten sposób consensus pozwala na dalszą partnerską współpracę. To z kolei sprawia, że Krakowskie Biuro Festiwalowe postrzegane jest jako inicjator sieci powiązań, w której instytucje miejskie i centralne oraz organizacje pozarządowe, ale także spółki komercyjne mogą kontaktować się między sobą i porozumiewać na płaszczyźnie kultura – wiedza – innowacje – biznes.

Dowiedz się więcej ->

Capella Cracoviensis

Semper in altum. Maksyma, która przyświeca CC od kilku lat, czyniąc ją najbardziej dynamicznie rozwijającym się polskim zespołem specjalizującym się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej. Dzięki konsekwentnemu wsparciu Miasta Krakowa CC może realizować ambitne projekty w sposób bezkompromisowy i na najwyższym poziomie artystycznym, współpracując z wybitnymi muzykami o podobnej wrażliwości i porównywalnej odwadze. Regularnie koncertują z CC Vincent Dumestre (Le Poème Harmonique), Fabio Bonizzoni (La Risonanza), Alessandro Moccia (Orchestre des Champs-Élysées), Andrew Parrott, Paul Goodwin czy Ensemble Oltremontano, gościnnie zaś Accademia Bizantina, Fretwork, Nachtmusique, Paul McCreesh, Giuliano Carmignola czy Christophe Rousset (Les Talens Lyriques). Obok działalności koncertowej CC bada terytoria barokowej i klasycystycznej opery, z powodzeniem realizując w Polsce ich sceniczne wersje: Amadigi Handla, Wesele Figara i Don Giovanni Mozarta czy Orfeo ed Euridice Glucka.

Capella Cracoviensis to, obok zespołu instrumentalnego, także zespół wokalny. Nie tylko sprawny technicznie, ale i elastyczny, zdolny wykonywać repertuar sięgający od karkołomnych manierystycznych madrygałów Gesualda po awangardowe kompozycje XX-wieczne. Z chóru CC korzystają między innymi znakomici goście festiwalu Misteria Paschalia i serii Opera Rara, jak Fabio Biondi, Marc Minkowski, Le Poème Harmonique czy ensemble La Venexiana pod Claudiem Caviną.

CC gości na wybitnych festiwalach europejskich: Haydn Festspiele Brühl, Bachfest Leipzig, SWR Festspiele, czy Händel Festspiele Halle. Regularnie koncertuje poza Polską: w wiedeńskim Konzerthaus, w Wersalu, Brukseli, Gandawie, Lwowie i w Kijowie.

Od listopada 2008 dyrektorem i szefem artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus, wybitny organista, klawesynista, dyrygent i animator życia muzycznego. Swoją artystyczną osobowość kształtował we współpracy z wieloma znakomitymi śpiewakami oraz w kontakcie ze zdobyczami najważniejszych europejskich ośrodków sztuk – w malarstwie, rzeźbie, architekturze czy filozofii sztuki dostrzegając stały kontrapunkt wszelkich muzycznych poczynań. Objęcie przez niego tej funkcji na zaproszenie Miasta Krakowa było jednym z najgłośniejszych transferów w świecie polskiej kultury ostatnich lat.

Dowiedz się więcej ->

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: