fbpx
Na Festiwalu Opera Rara prezentuje się operę w jej różnorodności, pokazując dzieła powstałe na przestrzeni czterech stuleci historii istnienia gatunku. Nie rezygnuje się też z tego, co dotychczas stanowiło o tożsamości cyklu i zawsze było jego sercem: wielkich, choć zapomnianych, dzieł operowych wykonywanych w zgodzie z duchem epoki przez najwybitniejszych muzyków związanych z nurtem interpretacji historycznej.

Nowa formuła

Od 2017 roku na najbardziej prestiżowych krakowskich scenach i w mniej oczywistych przestrzeniach zaczęły pojawiać się półsceniczne wersje oper, z zaznaczoną symbolicznie scenografią, kostiumami i ruchem oraz pełne wersje sceniczne przygotowywane przez najwybitniejszych reżyserów. Nowa formuła Festiwalu Opera Rara to odpowiedź na głosy publiczności i wypełnienie powodującej niedosyt repertuarowej luki.

Pierwotny cykl przerodził się w festiwal, który organizowany jest w okresie karnawału. To czas historycznie kojarzony z największą liczbą premier operowych, a jednocześnie z okresem pełnym balów i zabawy, w którym przestawały obowiązywać wszelkie reguły. Festiwal poszerzył program o przedstawienia i półsceniczne prezentacje oper nie tylko barokowych, ale też romantycznych, XX‑wiecznych i współczesnych.

Oderwanie od codzienności, zabawa, twórcza ekspresja, współuczestnictwo, a ponadto nagłośnienie echa minionych szlachetnych czasów, kiedy opera była modą, sposobem na przyjemne spędzanie czasu, ważnym elementem życia społecznego i kulturalnego. Do tego ważnego dziedzictwa festiwal Opera Rara będzie się odwoływać, budując markę opery jako ośrodka życia towarzyskiego, źródła estetycznych uniesień, pretekstu do budowania wspólnoty w oparciu o piękno i jedność doświadczeń. Opera Rara jako styl życia, festiwal oddziałujący na wszystkie zmysły i odpowiadający potrzebom odbiorców. Oszałamiający przekrój bez mała czterech stuleci, mnogość nastrojów, wysmakowana muzyka w doskonałych wykonaniach, zachwyty i uniesienia – Kraków umacnia tym śmiałym ruchem swą markę jako stolicy muzyki klasycznej. Karnawał w stolicy Małopolski będzie tym, z czym powinien się kojarzyć – wyrafinowanym pięknem i czystą radością.

Opera Rara wystartowała w 2009 roku jako cykl poświęcony przedstawianiu ambitnych i święcących triumfy przedstawień operowych. Centralną częścią programu były rekonstrukcje dawnych oper z kanonu XVII i XVIII wieku, w wykonaniu czołowych europejskich interpretatorów. Na krakowskich scenach zaśpiewali dotychczas najznamienitszych śpiewacy operowi, m.in.: Maria Grazia Schiavo, Roberta Invernizzi czy Philippe Jarrousky

Do 2016 roku Dyrektorem Artystycznym cyklu był Filip Berkowicz. Dziś rolę Dyrektora Artystycznego pełni Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Capelli Cracoviensis. Dyrektorem organizacyjnym i wykonawczym jest Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, Izabela Helbin.

Festiwal jest organizowany przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capellę Cracoviensis, przy wsparciu Teatru im. Juliusza Słowackiego.


Zespół festiwalowy

Izabela Błaszczyk – Dyrektor KBF
Jan Tomasz Adamus – Dyrektor Artystyczny Festiwalu

Capella Cracoviensis

Marzena Lubaszka – casting & development
Łukasz Kornafel – produkcja
Ksenia Rokowska – promocja & komunikacja
Aleksander Kwietniak – koordynacja
Barbara Szypulska – manager orkiestry

KBF

Aleksandra Wdowiak – Zastępca Dyrektora  KBF ds. Marketingu
Małgorzata Pierzchała – kierownik projektu
Marcin Achtabowski – komunikacja
Joanna Broniec – współpraca programowa
Aleksandra Buczyńska-Kusak – produkcja
Paweł Fijał – produkcja
Joanna Gajniak – project manager z ramienia ICE Kraków
Marzena Kokotek – kreacja i promocja
Anna Kurda – projekty społeczne
Łukasz Lembas – media
Joanna Romanow – sprzedaż biletów, obsługa widzów
Tomasz Sroka – sprzedaż biletów, obsługa widzów
Barbara Skowrońska – współpraca redakcyjna
Agnieszka Wyrobek-Kaczor – współpraca biznesowa
Barbara Wysoczańska-Grochal – współpraca z PLAY KRAKÓW

KBF

KBF to miejska instytucja kultury. Działa na rzecz rozwoju przemysłów kreatywnych, biznesu turystyki kulturalnej, przemysłu spotkań i przemysłów czasu wolnego.

KBF to kultura, biznes, festiwale. To ludzie, którzy stoją za każdym z setek organizowanych rokrocznie wydarzeń w Krakowie. To spotkania z osobistościami świata kultury i biznesu. To emocje, które wytrącają się w nas pod dużymi scenami plenerowymi. Niezapomniane wrażenia, które wynosicie z kameralnych sal koncertowych. To wypieki na twarzy podczas wydarzeń w niezliczonych krakowskich przestrzeniach: tych dobrze znanych, które od wielu lat rozjaśniają kulturalny Kraków i tych nieodkrytych, których światło wskazuje alternatywne kierunki i tematy.

Literatura, film, muzyka, sztuki wizualne, turystyka, inicjatywy lokalne, edukacja i biznes. To 8 głównych obszarów działalności KBF. Tworzą i pracują w Krakowie i dla Krakowa: dla jego mieszkańców, dla turystów, dla tych, którzy wpadną na chwilę, ale zostaną na dłużej. Od 20 lat stawia w swojej działalności nacisk na profesjonalizm, otwartość i kulturalność. Organizuje zarówno duże krakowskie festiwale, spektakularne widowiska dla stutysięcznej publiczności, głośne w Polsce i Europie wydarzenia artystyczne, jak i niewielkie spotkania i niszowe przedsięwzięcia. Wspiera oddolne inicjatywy obywatelskie i wsłuchuje się w głos mieszkańców miasta.

KBF to także operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO – pierwszej w Polsce miejskiej strategii promocji czytelnictwa oraz wsparcia dla twórców i lokalnego rynku książki. Zarządza strukturami Regionalnego Funduszu Filmowego, Międzynarodowego Funduszu Filmowego i Krakow Film Commission, wspierającymi realizację krajowych i międzynarodowych produkcji filmowych w Krakowie i Małopolsce. Jako operator Centrum Kongresowego ICE Kraków, zarządca InfoKraków – Sieci Informacji Miejskiej w Krakowie, wydawca magazynu kulturalnego „Karnet” oraz pomysłodawca platformy Kraków Network skupiającej przedstawicieli lokalnego przemysłu spotkań, gromadzi wiedzę o życiu kulturalnym, inicjuje kontakty międzybranżowe i przyczynia się do zrównoważonego rozwoju turystyki przyjazdowej i biznesowej w Krakowie, łącząc tym samym świat kultury, przedsiębiorczości i turystyki.

Dowiedz się więcej ->

Capella Cracoviensis

Semper in altum. Maksyma, która przyświeca CC od kilku lat, czyniąc ją najbardziej dynamicznie rozwijającym się polskim zespołem specjalizującym się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej. Dzięki konsekwentnemu wsparciu Miasta Krakowa CC może realizować ambitne projekty w sposób bezkompromisowy i na najwyższym poziomie artystycznym, współpracując z wybitnymi muzykami o podobnej wrażliwości i porównywalnej odwadze. Regularnie koncertują z CC Vincent Dumestre (Le Poème Harmonique), Fabio Bonizzoni (La Risonanza), Alessandro Moccia (Orchestre des Champs-Élysées), Andrew Parrott, Paul Goodwin czy Ensemble Oltremontano, gościnnie zaś Accademia Bizantina, Fretwork, Nachtmusique, Paul McCreesh, Giuliano Carmignola czy Christophe Rousset (Les Talens Lyriques). Obok działalności koncertowej CC bada terytoria barokowej i klasycystycznej opery, z powodzeniem realizując w Polsce ich sceniczne wersje: Amadigi Handla, Wesele Figara i Don Giovanni Mozarta czy Orfeo ed Euridice Glucka.

Capella Cracoviensis to, obok zespołu instrumentalnego, także zespół wokalny. Nie tylko sprawny technicznie, ale i elastyczny, zdolny wykonywać repertuar sięgający od karkołomnych manierystycznych madrygałów Gesualda po awangardowe kompozycje XX-wieczne. Z chórem CC współpracują między innymi znakomici goście festiwalu Misteria Paschalia i serii Opera Rara, jak Fabio Biondi, Marc Minkowski, Le Poème Harmonique czy ensemble La Venexiana pod Claudiem Caviną.

CC gości na wybitnych festiwalach europejskich: Haydn Festspiele Brühl, Bachfest Leipzig, SWR Festspiele, czy Händel Festspiele Halle. Regularnie koncertuje poza Polską: w wiedeńskim Konzerthaus, w Wersalu, Brukseli, Gandawie, Lwowie i w Kijowie.

Od listopada 2008 dyrektorem i szefem artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus, wybitny organista, klawesynista, dyrygent i animator życia muzycznego. Swoją artystyczną osobowość kształtował we współpracy z wieloma znakomitymi śpiewakami oraz w kontakcie ze zdobyczami najważniejszych europejskich ośrodków sztuk – w malarstwie, rzeźbie, architekturze czy filozofii sztuki dostrzegając stały kontrapunkt wszelkich muzycznych poczynań. Objęcie przez niego tej funkcji na zaproszenie Miasta Krakowa było jednym z najgłośniejszych transferów w świecie polskiej kultury ostatnich lat.

Dowiedz się więcej ->

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: