fbpx

Different styles connected by a common thought

At the Opera Rara 2020 Festival, we will once again hear works from outside the repertoire, played very rarely. We have a number of very different performances ahead of us: the bel canto Sigismondo by Gioacchino Rossini, the romantic Vanda by Antonín Dvořák, the Baroque Il ballo delle Ingrate by Claudio Monteverdi – complemented by new compositions by Teoniki Rożynek, a performance of Enoch Arden, based on a poem by Alfred Tennyson, and two contemporary operas – Weiße Rose by Udo Zimmermann and Unknown, I Live With You, a joint work of playwright Krystian Lada and composer Katarzyna Głowicka.

About the festival

Starting in 2017, the most prestigious Krakow stages will host semi-operas that will show the true faces of musical theatre, with a symbolically marked set design and costumes and more pronounced acting, as well as full stage versions, the theatricality and professional production of which will captivate the audiences. The Opera Rara Festival is the answer to the voices of the public and the fulfilment of the stylistic gap that leaves the audiences hungering for more. Opera Rara series has transformed into a three-week festival, which is held during the carnival.

It is a time historically associated with the highest number of opera premieres, as well as a period full of balls, play and an atmosphere of celebration. The Festival is primarily an extension of the programme with vocal recitals, performances originating not only from the Baroque, but also rooted in the 20th century, semi-operas and half-stage versions of performances.

Learn more ->

News

  • Mosty zamiast murów – znamy program festiwalu opera rara 2020

    Dzieła te pochodzą z różnych epok i reprezentują odmienne stylistyki, połączone są jednak wspólną myślą. Każą się zastanowić, dlaczego tak chętnie stawiamy wokół nas mury, jakie są tego konsekwencje – i co robić, żeby zamiast nich powstawały mosty. Laureatka przyznanej w tym roku literackiej Nagrody Nobla Olga Tokarczuk w wywiadzie udzielonym podczas Festiwalu Conrada w […]
  • Wszystkie drogi festiwalu

    Pomiędzy tradycją a nowoczesnością Festiwal zainaugurowała premiera tragedii lirycznej Jeana-Philippe’a Rameau Hippolyte et Aricie w reżyserii Sjarona Minailo. Wielkie wyzwanie francuskiego baroku stało się zarazem polem do eksperymentu dla współczesnego twórcy. Izraelski reżyser stworzył spektakl z francuską elegancją, zachowując wyważone proporcje pomiędzy muzyką, słowem i ruchem. Udowodnił, że można zbudować most łączący przeszłość i wielowiekową […]
  • Nowy muzyczny świat

    Arie barokowe i dawne pieśni z odległych krain Na program koncertu artystka śmiało wybrała arie z francuskiej opery barokowej, angielskiej opery-maski i hiszpańskiej zarzueli, zestawiając je z tradycyjnymi pieśniami z Peru, Francji i Wysp Brytyjskich. Obok melodii Greensleves zabrzmiały więc m.in. kompozycje Jeana Philippe’a Rameau, Henry’ego Purcella, Marca-Antoina Charpentiera czy Georga Friderica Handla. Zaskakujące w pierwszym odczuciu zestawienie poważnych […]
  • Szukając przestrzeni powietrza. Rozmowa z reżyserem Krystianem Ladą

    Tomasz Domagała: Podczas Festiwalu Opera Rara oprócz Sigismunda Rossiniego reżyseruje pan Unknown, I Live With You Katarzyny Głowickiej. Skąd tak odmienny projekt? Krystian Lada: Współpraca z Katarzyną Głowicką to ukoronowanie naszej wspólnej drogi artystycznej opartej na przekonaniu, że opera może być aktualną, krytyczną i jednocześnie rozbudzającą emocje formą sztuki. Nie zgadzam się z twierdzeniem, że opera […]
  • Ahistoryczna historyczność Sigismonda według Matejki. Rozmowa z Krystianem Ladą

    Tomasz Domagała: Jak historia, którą adaptuje pan na scenę, ma się do naszej współczesności? Krystian Lada: Na początku pracy nad operą, której jeszcze nie znam, próbuję zrozumieć strukturę kompozycyjną tego dzieła. I nie mówię tu o kompozycji muzycznej, ale o głębokiej strukturze danej opery jako artefaktu, świadectwie historii ludzkości w danym czasie i miejscu. Co […]
  • „Il ballo delle Ingrate” – przewrotny moralitet

    Amerykańska sopranistka i wykładowczyni uniwersytecka Caitlin Vincent opublikowała latem 2019 roku artykuł, którego sam już tytuł wzbudził gorące dyskusje: „Opera Is Stuck in a Racist, Sexist Past, While Many in the Audience Have Moved On” (Opera utknęła w rasistowskiej, pełnej seksizmu przeszłości, podczas gdy duża część publiczności poszła już naprzód). Według autorki klasyczne pozycje repertuaru, a […]
  • Opera Rara ze smakiem

    I w tym roku po spektaklach Festiwalu Opera Rara odbędą się kolacje degustacyjne, a rozmowy dotyczyć będą samego dzieła, jego twórców, inspiracji i czasów, w których powstało, a także kulinariów tego okresu. „Opera Rara ze smakiem to wyjątkowe spotkanie pasjonatów kultury wysokiej z najlepszymi krakowskimi restauratorami; to bezpośrednie starcie koneserów tego, co piękne i smaczne […]
  • „Unknown, I Live With You” – opera przeciwko milczeniu

    Dla wielu kobiet udział w Afghan Women’s Writing Project okazał się przełomowy. Roya wspomina: „Wzięłam długopis, żeby zacząć pisać, ale w pierwszym momencie poczułam niepokój: co pisać? O czym? Powiedziano jednak, że pisać można o wszystkim, więc sięgnęłam po długopis na nowo. Nie pisałam o tym, co poza mną; zaczęłam pisać prosto z serca, o […]
  • „Weisse Rose”: do trzech razy sztuka

    Nie wiadomo już, gdzie są granice tego, co nazywamy faszyzmem, nazizmem, ksenofobią, szowinizmem czy nacjonalizmem. Czym jest patriotyzm, którym tak chętnie zasłaniają się najwięksi zamordyści? O jego prawdziwym sensie przypominają działania członków organizacji Weisse Rose (Biała Róża), młodych patriotów, którzy chcieli Niemiec wolnych, pokojowych, sławnych swoją wspaniałą kulturą i dziedzictwem. Wielu zna tę historię z […]
  • Czy tu jest się z czego śmiać?

    Sigismondo to fantazja twórców (libretto napisał Giuseppe Foppa) na temat Polski, której w czasie premiery w 1814 roku nie było na mapach. Z pomocą fikcji literackiej wnieśli na scenę uniwersalne tematy tolerancji wobec inności czy wpływu emocji na podejmowane decyzje. Dając wiarę słowom zazdrosnego ministra Władysława (Ladislao), król Zygmunt oskarża swoją żonę Aldimirę o zdradę […]
  • Studium niepokoju

    Historia niemieckiej antynazistowskiej organizacji studenckiej, manifestującej sprzeciw wobec władzy i nawołującej do społecznego zjednoczenia przeciwko rządzącym nie pozostała bez echa nawet w świecie opery. Kompozytor Udo Zimmermann wracał do tego tematu kilkakrotnie, jeszcze na studiach napisał muzykę do libretta swojego brata, a kilkanaście lat później wziął na warsztat tekst Wolfganga Willaschka. Weisse Rose jest pozbawiona […]
See all ->

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: