fbpx

18.01.2017, godz. 19.30

Teatr im. J. Słowackiego, (plac Świętego Ducha 1)

Czas trwania: 1,5 godziny, bez przerwy

Le Carnaval Baroque to brawurowa rekonstrukcja, łącząca w sobie w niespotykany wcześniej sposób wspaniałą muzykę doby baroku, taneczny spektakl, akrobacje i nieskrępowaną radość właściwą karnawałowym szaleństwom w XVII-wiecznych Włoszech otworzy festiwal Opera Rara w roku 2017. Projekt Le Carnaval Baroque autorstwa Vincenta Dumestre’a i Cécile Roussat w interpretacji francuskiej formacji Le Poème Harmonique przywołuje świat przeszłości, w którym groteska komedii dell’arte miesza się z melancholią codzienności. A wszystko to w uzasadnionej historycznie scenerii i z użyciem wiedzy dostępnej w XXI wieku, by nie spychać wykonawstwa historycznie poinformowanego do zakurzonego narożnika teatralnej archeologii, a tworzyć sztukę żywą i zdolną angażować współczesnego widza w stopniu równie intensywnym, jakiego doświadczyć mogli uczestnicy weneckiego karnawału cztery wieki temu.

Artyści:

  • Claire Lefilliâtre – alt
  • Hugues Primard – tenor
  • Serge Goubioud – tenor
  • Emmanuel Vistorky – bas
  • Le Poème Harmonique
  • Vincent Dumestre
  • Christophe Naillet – oświetlenie
  • Virginie Lacaille – makijaż
  • Chantal Rousseau – kostiumy
  • François Destors – scenografia
  • Cécile Roussat – reżyseria


20.01.2017, godz. 19.00
21.01.2017, godz. 19.00
22.01.2017, godz. 19.00

Aula bł. Jakuba (ul. Franciszkańska 4)

Czas trwania: 60 minut, bez przerwy

Philip Glass – A Madrigal Opera, opera w permanentnym toku. Wszystko, co prócz muzyki możemy wyczytać z partytury A Madrigal Opera Philipa Glassa to data kompozycji (rok 1979) i obsada (sześć głosów: sopran, dwa mezzosoprany, tenor, baryton, bas oraz skromne instrumentarium – skrzypce i altówka). To czteroczęściowa kameralna opera pozbawiona określonego libretta, dzięki czemu może być konstruowana przez reżysera podług jego wyobraźni, może być dowolnie kształtowana dramaturgicznie, jedynym drogowskazem jest kompozycja Glassa. A drogowskaz to sylabiczny, repetytywny i pełen napięć, szczególnie dobrze wyczuwalnych w ascetycznej strukturze utworu. Z tą przejrzystą i emocjonalną materią zmierzą się muzycy Capelli Cracoviensis i Krzysztof Garbaczewski, utalentowany reżyser teatralny młodego pokolenia, tyleż kontrowersyjny, ile błyskotliwy, umiejętnie eksperymentujący z wykorzystaniem w spektaklach nowych mediów

Artyści:

Capella Cracoviensis

  • Krzysztof Garbaczewski – reżyseria
  • Michalina Bienkiewicz – sopran
  • Helena Poczykowska – mezzo-sopran
  • Łukasz Dulewicz – alt
  • Piotr Szewczyk – tenor
  • Dominik Kujawa – baryton
  • Michał Dembiński – bas
  • Radosław Pujanek – skrzypce
  • Aneta Dumanowska – altówka

Modjeska Group:

  • Tomasz Bazan
  • Małgorzata Gorol
  • Hiroaki Murakami
  • Paweł Sakowicz
  • Iza Szostak
  • Karol Tymiński – choreografia i performans
  • Sławomir Blaszewski – kostiumy
  • Krzysztof Garbaczewski – reżyseria
  • Bartosz Nalazek – reżyser świateł
  • Katarzyna Naliwajek – dramaturgia
  • VRfromafrika: Jacek Naruniec, Marek Kowalski – video

Wykonania odbywają się za zgodą Dunvagen Music Publishers Inc.

26.01.2017, godz. 18.00

Aula Collegium Novum UJ (ul. Gołębia 24)

Czas trwania: 1,5 godziny, 1 przerwa

Michaela Selinger, pochodząca z Austrii utalentowana mezzosopranistka, polskiej publiczności dała się poznać w owocnej współpracy z Capellą Cracoviensis – śpiewała z krakowskim zespołem w trzech Handlowskich arcydziełach – była okrutną Dejanirą w oratorium Hercules (Kraków, marzec 2012 roku), tytułowym Ariodante oraz Melo i Argone w operze Sosarme, re di Media. (Festiwal Bachowski w Świdnicy, kolejno w latach 2012 i 2015). Doskonale odnajduje się w repertuarze od baroku po współczesność, toteż tym razem objawi swój talent w repertuarze przełomu wieków XIX i XX – pieśniach. Od subtelnych Claude’a Debussy’ego i melodyjnych Johannesa Brahmsa, aż po cykl Siedmiu wczesnych pieśni Albana Berga, ironicznie flirtujących z romantyzmem, ale biegnącym wprost ku pełnej barw ekspresyjnej przyszłości. Wybitne spektrum nastrojów, by pokazać pełnię wokalnych możliwości Michaeli Selinger.

Artyści:

  • Michaela Selinger – mezzosopran
  • Mariusz Klimsiak – fortepian


27.01.2017, 18.30

Teatr im. J. Słowackiego (plac Świętego Ducha 1)

Czas trwania: 3,5 godziny, 2 przerwy

Nicola Porpora – Germanico in Germania Rok 14 n.e., rubieże Imperium, wielki rzymski wódz Germanik przekracza Ren i dociera do Germanii, by podporządkować ją cesarzowi Tyberiuszowi. Rzecz mogłaby zamknąć się w historii podboju, ale barokowa opera nie byłaby kompletna, gdyby nie pojawił się w niej wątek miłosny – ten rozgrywa się to w ariach germańskiego wodza Arminiusa (chwytająca za serce aria Parto, ti lascio, o cara), to w zdolnym przezwyciężyć wrogość uczuciu łączącym Teutonkę Ersindę (w tej roli krystaliczny sopran, Julia Lezhneva) i rzymskiego generała Cecinę. Jednak w Germanico in Germania, trzyaktowym dziele Nicoli Porpory do libretta Nicoli Coluzziego, to tytułowy bohater skupia na sobie największą uwagę. W 1732 roku grał go kastrat Domenico Annibali, dziś w roli Germanika czaruje swym głosem Max Emanuel Cenčić, wybitny kontratenor rodem z Chorwacji. W polskiej premierze opery solistom towarzyszyć będzie bezbłędna orkiestra Capella Cracoviensis z werwą i gracją prowadząca przez meandry partytury Neapolitańczyka.

Artyści:

  • Max Emanuel Cenčić – kontratenor
  • Julia Lezhneva – sopran
  • Marzena Lubaszka – sopran
  • Dilyara Idrisova – sopran
  • Mary-Ellen Nesi – mezzosopran
  • György Hanczár – tenor

Capella Cracoviensis

Jan Tomasz Adamus – dyrygent


 29.01.2017, godz. 18.00

Aula Collegium Novum UJ (ul. Gołębia 24)

Czas trwania: 75 minut, bez przerwy

Peter Harvey nie po raz pierwszy odwiedzi Kraków – próbkę swych umiejętności dawał już w dwóch oratoriach: Il ritorno di Tobia Josepha Haydna i Solomonie George’a Friderica Handla. Wyspecjalizowany w dziełach oratoryjnych doby późnego baroku, nie stroni od utworów współczesnych, romantycznych czy wczesnobarokowych, które interpretował z towarzyszeniem najwybitniejszych zespołów wyspecjalizowanych w wykonawstwie historycznym, by wymienić zaledwie Christophera Hogwooda i Academy of Ancient Music, Sir Johna Eliota Gardinera z English Baroque Soloists czy Orchestra of the Age of Enlightenment. Poczesną rolę w jego repertuarze od lat zajmowały pieśni, od angielskich renesansowych airs po romantyczne Lieder, do których z przyjemnością wrócił po latach zapomnienia. Jego odczytanie Winterreise, wspaniałego, mrocznego cyklu Franza Schuberta, BBC Music Magazine określił jako „dojrzałe, przemyślane i pięknie zaśpiewane”. I takiej interpretacji należy spodziewać się w Krakowie.

Artyści:

  • Peter Harvey – baryton
  • Roger Vignoles – fortepian


31.01.2017, godz. 19.00
1.02.2017, godz. 19.00
2.02.2017, godz. 19.00

Centrum Kongresowe ICE Kraków, Sala Teatralna (ul. M. Konopnickiej 17)

Czas trwania: 2 godziny, 1 przerwa

Rozdarcie zwielokrotnione echem galicyjskiej rabacji, nieszczęśliwa miłość, urwisko nad potokiem, szaleństwo. Dwuaktowa, wileńska wersja Halki Stanisława Moniuszki zwięźle i wartko opowiada o tragedii kontrastując nieszczęście góralskiej dziewczyny z weselną fetą obłudnego Janusza, obiektu jej westchnień. Dwa odmienne światy, zdegenerowana arystokracja, pałający żądzą zemsty lud, a między nimi zawieszona zrozpaczona Halka, narzędzie ostrej krytyki społecznej w rękach Moniuszki i librecisty Włodzimierza Wolskiego. Opera miała premierę 1 stycznia 1848 roku, została wówczas zaprezentowana w wersji koncertowej. W Krakowie melomani zobaczą wersję sceniczną, angażującą wytrawnych muzyków – sopranistki Natalię Kawałek i Małgorzatę Rodek, Jakuba Pawlika (tenor) i barytona Sebastiana Szumskiego. Solistom towarzyszyć będzie grająca na historycznych instrumentach Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa. Całość wyreżyseruje znany z głośnej współpracy z krakowskim zespołem Cezary Tomaszewski.

Artyści:

  • Natalia Kawałek – sopran
  • Jakub Pawlik – tenor
  • Małgorzata Rodek – sopran
  • Sebastian Szumski – baryton
  • Łukasz Klimczak – baryton
  • Jerzy Butryn – bas-baryton
  • Aldona Grochal w roli Marii Fołtyn

Capella Cracoviensis

Jan Tomasz Adamus – dyrygent

Filip Adamus jako Cezary Tomaszewski operamaniak, lat 11.

Chór w składzie:

  • Michalina Bienkiewicz, Katarzyna Brajner, Antonina Ruda, Anna Zawisza – sopran
  • Dorota Dwojak-Tlałka, Agata Pawlina, Ilona Szczepańska – alt
  • Szczepan Kosior, Karol Kusz, Piotr Szewczyk, Błażej Wiliński – tenor
  • Przemysław Bałka, Stanisław Duda, Maciej Drużkowski, Marek Opaska – bas

BRACIA (Maciej Chorąży & Agnieszka Klepacka) – kostiumy i scenografia

  • Antek Grałek – oświetlenie
  • Cezary Tomaszewski – reżyseria
  • Aldona Kopkiewicz – konsultacja dramaturgiczna i tekst prologu


 4.02.2017, godz. 18.00

BAL na Zabłociu (ul. Ślusarska 9)

Czas trwania: 1,5 godziny, 1 przerwa

Każdy ma swoją pieśń, ale wszystkie powoli zanikają, ustępując pola trywialnym reklamowym sloganom. Walczmy o pieśń. Susannie Jarze wystarczą do tego charyzma, mocny głos, matowa barwa, nagromadzenie emocji – specjalizująca się w śpiewie tradycyjnym pieśniarka doskonale wie, jak przekazać wypowiedziane wprost i ukryte między wierszami treści. Jej muzyczne doświadczenie pozwala na swobodną interpretację klasycznych pieśni, ale nadaje jej dodatkową wartość – osadza w naturalnym kontekście i odnosi wprost do korzeni. Te zdolności wybitnie sprawdzą się w sześcioczęściowym cyklu Pieśni księżniczki z baśni, skomponowanym w 1915 roku przez Karola Szymanowskiego do krótkich wierszy jego siostry Zofii. Pochodzenie bezimiennej księżniczki odgadnąć niełatwo, ale subtelnie zasugerowany przez orientalne muzyczne ozdobniki bliskowschodni kierunek poszukiwań nie wydaje się niewłaściwy. Pod wymagającymi egzotycznymi koloraturami kryje się jednak drugi skarb schowany w Pieśniach – płynna i niezwykle bogata partia fortepianu, istne harmoniczne arcydzieło.

Artyści:

  • Susanna Jara – sopran
  • Paweł Harańczyk
  • Marek Szlezer – fortepian


 5.02.2017, godz. 18.30

Teatr im. J. Słowackiego (plac Świętego Ducha 1)

Czas trwania: 3,5 godziny, 2 przerwy

Zespół Armonia Atenea nagrywając dla wydawnictwa Decca skomponowanego w 1736 roku Arminia George’a Friderica Handla po raz pierwszy wykonał operę w całości, a nie – jak dotychczas – jedynie jej fragmenty. I taką też wersję zaprezentuje krakowskiej publiczności – nie zasługuje ona wszak na nic innego. Będzie to jednocześnie pierwsze polskie wykonanie tego imponującego dzieła na historycznych instrumentach. Libretto przenosi nas do antycznej Germanii, tym razem jednak, odwrotnie aniżeli w Germanico… Porpory, to Arminius, wódz północnych plemion, pokonuje armię rzymską. Librecista Antonio Salvi zadbał jednak, by nie pozostawiać słuchaczy wyłącznie w bojowych nastrojach, wplatając i w tę historię wątek miłosny. O wprowadzenie w nie i wywołanie właściwej natury zadba pierwszy garnitur solistów: kontratenorzy – wspaniały Max Emanuel Cenčić, Nicolas Zieliński i Victor Jimenez Diaz, sopranistka Lauren Snouffer, Gaia Petrone (mezzosopran), Juan Sancho (tenor) i bas Pavel Kudinov oraz ateński zespół instrumentów historycznych Armonia Atenea pod batutą George’a Petrou.

Artyści:

  • Max Emanuel Cenčić – kontratenor
  • Lauren Snouffer – sopran
  • Gaia Petrone – mezzosopran
  • Nicolas Zieliński – kontratenor
  • Juan Sancho – tenor
  • Pavel Kudinov – bas
  • Víctor Jiménez Díaz – kontratenor
  • Armonia Atenea
  • George Petrou – dyrygent


9.02.2017, godz. 19.00

Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach (Rynek Główny 3)

Czas trwania: 1,5 godziny, 1 przerwa

Marc’Antonio e Cleopatra Johanna Adolfa Hassego jest – z formalnego punktu widzenia – serenadą, miłosną pieśnią rozpisaną na dwa głosy. Ale bynajmniej nie umniejsza to jej rozmiarów ani wartości – poprzedzone sinfonią dwuczęściowe dzieło niemieckiego kompozytora muzycznie może z powodzeniem rywalizować z drammi per musica nauczycieli Hassego – Porpory i Scarlattiego. Libretto tego zachwycającego utworu właściwie pozbawione jest akcji i sprowadza się jedynie do wyrażenia miłosnych napięć między dwojgiem kochanków, którzy wrócili do Egiptu po przegranej bitwie pod Akcjum i gotowi są na śmierć. Targana emocjami, decydująca się na samobójstwo Kleopatra (w tej roli sopranistka Maria Keohane) skontrastowana jest z żyjącym nostalgią Markiem Antoniuszem (Maria Sanner, alt), którego partia ewoluuje od tęsknoty, przez rozpacz, po ukojenie. Doskonałe tło dla psychologii protagonistów daje skomponowana na smyczki i continuo partia orkiestry, którą wykona uznany polski zespół Arte dei Suonatori prowadzony od skrzypiec przez Arkadiusza Golińskiego.

Artyści:

  • Maria Keohane – sopran
  • Maria Sanner – alt
  • Arte Dei Suonatori
  • Aureliusz Goliński – skrzypce, prowadzenie


 10.02.2017, godz. 19.00

Filharmonia im. K. Szymanowskiego (Zwierzyniecka 1)

Czas trwania: 1,5 godziny, 1 przerwa

Jedno z najważniejszych angielskich dzieł operowych zasługuje na to, by znaleźć się w programie cyklu Opera Rara. Dzieło tym bardziej ekskluzywne, że Dido and Aeneas Henry’ego Purcella jest pierwszą i jedyną pełnoprawną operą Anglika, nie zaś na poły tylko operową maską, łączącą mówiony spektakl z muzycznymi epizodami. Zaczerpnięte z Eneidy Wergiliusza wątki Nahum Tate ubrał w wartkie libretto, opowiadające o tragicznej miłości Dydony i Eneasza, zabawek w rękach zawistnej Wiedźmy, które dąży ku jednej z najpiękniejszych, ale i najsmutniejszych arii w historii muzyki – lamentowi Dydony When I am laid in earth. Manieryczna linia sopranu pcha słuchaczy w otchłań rozpaczy, subtelne ostinato powoduje, że marsz ten jest nieuchronny. O właściwy jego kierunek zadbają wybitni soliści – sopranistki Raffaella Milanesi i Stefanie True, Richard Helm (baryton) i Iason Marmaras (tenor) oraz znana z wyrafinowanych odczytań dzieł doby baroku formacja La Risonanza prowadzona przez Fabia Bonizzoniego.

Artyści:

  • Raffaella Milanesi – sopran
  • Richard Helm – baryton
  • Stefanie True – sopran
  • Iason Marmaras – tenor

First Witch, Spirit – Michalina Bienkiewicz, sopran

Second Witch – Ilona Szczepańska, alt

Saylor – Szczepan Kosior

La Risonanza

Fabio Bonizzoni – klawesyn, prowadzenie

Krakowski Chór Mieszczański

Przygotowanie chóru: Ilona Szczepańska, Joanna Stawarska, Anna Piwowar

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: