fbpx

 Antonio Vivaldi
Światowe prawykonanie

Termin: 8 grudnia 2011 r., godz. 20.00

Miejsce: Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie

Obsada:

  • Polifonte – tenor – Magnus Staveland
  • Merope – sopran – Ann Hallenberg
  • Epitide – mezzosopran – Laura Polverelli
  • Emira – alt – Romina Basso
  • Trasimede – mezzosopran – Julia Lezhneva
  • Licisco – sopran – Franzisca Gottwald
  • Anassandro – alt – Xavier Sabata

Europa Galante
Fabio Biondi – koncertmistrz, dyrygent

Polifonte zabił podstępem Cresfonta i jego dzieci za wyjątkiem najmłodszego, który w tej historii nosi imię Epitide. Zostaje on wyrwany spod władzy tyrana i potajemnie wysłany do Etolii do Merope, jego matki i żony Cresfonta. Polifonte zajmuje następnie królestwo Messenii i próbuje je sobie przywłaszczyć poprzez małżeństwo z Merope, na którą za jego sprawą spada wina za śmierć męża i dzieci. Akcja dramatu rozpoczyna się, gdy Epitide po kryjomu i pod fałszywym imieniem Cleone, przybywa do swego królestwa i mówi matce, że po drodze między Dauli a Delfami spotkał młodzieńca, który niedługo wcześniej został napadnięty. Ten przed śmiercią dał mu klejnot i pas – królewskie insygnia, które Epitide/Cleone miał oddać Merope (ona zaś gdy je zobaczyła, uwierzyła, że na drodze zginął jej syn). Jako że Cleone opowiadając swą historię nie potrafi ukryć emocji, które nim targały, Merope myśli, że to on jest zabójcą jej syna. Próbuje sprowadzić na niego śmierć, lecz w końcu wychodzi na jaw prawdziwa tożsamość młodzieńca, który odzyskuje królestwo. Merope zostaje oczyszczona z winy, a Polifonte traci i koronę i życie.


George Frideric Handel

Termin: 7 października 2011 r.

Miejsce: Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie

Obsada:

  • Alcina – sopran – Inga Kalna
  • Morgana – sopran – Veronica Cangemi
  • Ruggiero – alt – Ann Hallenberg
  • Bradamante – alt – Romina Basso
  • Oberto – sopran – Jolanta Kowalska
  • Oronte – tenor – Emiliano Gonzalez Toro
  • Melisso – bas – Luca Tittoto

Capella Cracoviensis Vocal Ensemble

  • Les Musiciens du Louvre-Grenoble
  • Marc Minkowski – dyrygent
  • Jan Tomasz Adamus – przygotowanie chóru

Alcina – to kolejna po Ariodantem opera Handla przeznaczona dla publiczności Covent Garden. Libretto łączy w sobie kilka literackich zapożyczeń – nieznany autor zadaptował Handlowi libretto Antonia Fanzaglii pt. L’lsola d’Alcina, napisane dla Riccarda Broschiego (brata Farinellego); źródło stanowi natomiast inny epizod z Orlanda Szalonego Ariosta, niejednokrotnie wykorzystywany przez kompozytorów. Alcina należy do nielicznych oper Handla, które nie wymagają reklamy. Wspierając się na scenariuszu bardziej zawiłym niż prosta intryga Ariodanta, Handel powołuje do życia fantastyczny świat, po którym błądzą waleczne serca pulsujące głębokim uczuciem. Nowość w porównaniu z innymi operami Handla stanowi obecność prawdziwego chóru, zamiast zespołu solistów. Po raz pierwszy od czasów Rinalda, Tezeusza i Amadisa Handel oddał się w służbę „zakochanej czarownicy”. Stworzył niezwykły, zaczarowany świat, w którym dominują miłosne zaklęcia, a magia i czary manipulują uczuciami kochanków. Kunsztowne, zmysłowe arie (m.in. Di, cor mio) przeplatają się z burzliwymi skargami (Ah! mio cor) oraz ariami obnażającymi żarliwe serca i gorący temperament bohaterów (Ama, sospira; Credete). Premiera w roku 1735 wyznaczyła początek wielkiej kariery nowego dzieła operowego, które tylko do końca pierwszego sezonu zostało powtórzone aż 18 razy. Po wznowieniu w Brunszwiku (1738) Alcina zniknęła z operowego repertuaru na dwa wieki, by powrócić na scenę w Lipsku, w latach 30-tych XX wieku. Od tego momentu gości na scenach największych teatrów operowych.


Antonio Vivaldi
Polskie prawykonanie

Termin: 5 czerwca 2011 r.

Miejsce: Teatr im. Juliusza Słowackiego

godz. 20:00

Obsada:

  • Orlando – Delphine Galou
  • Alcina – Marina de Liso
  • Ruggiero – David DQ Lee
  • Bradamante – Kristina Hammarström
  • Medoro – Romina Basso
  • Angelica – Veronica Cangemi
  • Astolfo – Christian Senn

Ensemble Matheus

Jean-Christophe Spinosi – dyrygent

W czerwcu znowu zagości u nas Antonio Vivaldi, a wraz z nim grono wspaniałych wykonawców, prowadzonych przez słynącego z brawurowych produkcji Jean-Christophe’a Spinosiego. Podobnie jak wcielająca się w solowe partie Veronica Cangemi, David DQ Lee czy Christian Senn, zarówno charyzmatyczny dyrygent jak i jego zespół Ensemble Matheus są już dobrze znani bywalcom Opera Rara. Tym razem pod batutą Spinosiego usłyszymy Orlando Furioso – „dramat heroi-magiczny”, którego premierowe przedstawienie w weneckim Teatro S. Angelo w 1727 roku wyznaczyło apogeum operowej twórczości Vivaldiego: dokładnie 14 lat po premierze młodzieńczej Ottone in villa i 14 lat przed próbą wystawienia ostatniego dzieła i… śmiercią kompozytora.

Nie po raz pierwszy wziął Vivaldi na warsztat libretto Grazio Bracciolego oparte na motywach Orlanda Szalonego Ariosta – utworu, który chyba jak żaden inny działał na wyobraźnię barokowych librecistów i kompozytorów. Szaleństwa zakochanego w egzotycznej księżniczce paladyna i – również obfitujące w miłosne zapętlenia – intrygi czarodziejki Alcyny, dwa ważne wątki eposu Ariosta stanowiły pożywkę dla sceny muzycznej wprost wymarzoną! Handel poświęcił Orlandowi aż trzy opery, z których jedną – Alcinę – publiczność Opera Rara będzie miała okazję poznać w październiku, podczas kolejnej odsłony cyklu. Teraz przyszedł czas na ujęcie Vivaldiego.

W warstwie muzycznej Orlando Furioso otwiera przed słuchaczem wielkie bogactwo wirtuozowskich arii, to lirycznych, to znów pełnych dramatyzmu, brawurowych chórów, a także sugestywnych recytatywów, z których część, jak choćby zamykająca Akt II skarga popadającego w obłęd Orlanda, stanowi miniaturowe arcydzieła. W komentarzu załączonym do wydanego przez Naive nagrania tej opery w wykonaniu Ensemble Matheus (ale z innym składem solistów) Fédéric Delamea określił Orlanda mianem dramaturgicznego credo weneckiego kompozytora… Wsłuchajmy się w nie.

(MP)


 Giovanni Battista Pergolesi

Polskie prawykonanie

Termin: 20 stycznia 2011 r., godz. 20.00

Miejsce: Teatr im. Juliusza Słowackiego

Obsada:

  • Megacle – Yetzabel Arias Fernandez
  • Licida – Mary-Ellen Nesi
  • Argene – Monica Piccinini
  • Aristea – Roberta Mameli
  • Alcandro – Alessandra Visentin
  • Clistene – Mirko Guadagnini
  • Aminta – Cyril Auvity

Accademia Bizantina

Ottavio Dantone – dyrygent

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: