fbpx

Reżyser operowy, librecista i menedżer kultury. W swojej praktyce artystycznej bada alternatywne formy współpracy między sztuką, polityką i społeczeństwem. Lada jest pierwszym laureatem prestiżowej nagrody Mortier Next Generation Award (2019) za wyjątkowy talent w dziedzinie opery i teatru muzycznego.

Jego najnowsze prace reżyserskie obejmują inscenizacje opery Belliniego I Capuleti e i Montecchi (2018) oraz super-widowisko Nabucco (2018) dla Opery Wrocławskiej. Wyreżyserował i wyprodukował także nowe immersyjne formy operowe, takie jak Unknown, I Live With You (kompozycja elektroakustyczna na podstawie wierszy afgańskich kobiet), Aria di Potenza (spektakl łączący arie operowe i przemówienia polityków) czy Farewell Dijkzicht – Requiem for a Hospital (spektakl w opuszczonym szpitalu). Tworzy również innowacyjne formaty na skrzyżowaniu koncertu, instalacji i teatru muzycznego, np. gala Dziewczyna i pistolet dla Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz Symphony of Expectation (spektakl łączący monodram Schönberga Erwartung z kompozycją Berio Sinfonia) dla Opera Ballet Vlaanderen w Antwerpii i Klara Festival w Brukseli. Wśród jego inscenizacji teatralnych wymienić można Woyzecka zaprezentowanego na festiwalu Amsterdam Fringe Festival oraz Your Presence Is Required.

Jako librecista Lada współpracuje ze współczesnymi kompozytorami operowymi, w tym m.in. z Nico Muhlym, Annelies Van Parys, Andrzejem Kwiecińskim i Katarzyną Głowicką. Jego libretta zostały zaprezentowane w ramach festiwalu Operadagen w Rotterdamie (Slowness), przez Teatr Ostade w Amsterdamie (Umarła klasa: Requiem) i przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie (Requiem dla ikony).

Jako dramaturg Lada współpracował z Holenderską Opera Narodowa, Berliner Staatsoper, Grand Théâtre de Genève, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, International Theatre Amsterdam, Royal Concertgebouw Orchestra, Holland Festival i Międzynarodowym Centrum Sztuki Choreograficznej w Amsterdamie, jak również Operą Wrocławską i Operą w Poznaniu. Lada współpracował z reżyserami operowymi i artystami wizualnymi, takimi jak Pierre Audi, Mariusz Treliński, Berlinde De Bruyckere, Tobias Kratzer, Yuval Sharon, Lydia Steier i Kirsten Dehlholm (Hotel Pro Forma).

W latach 2013–2016 Krystian Lada pełnił funkcję dyrektora dramaturgii, edukacji i marketingu oraz zastępcy dyrektora artystycznego opery królewskiej La Monnaie w Brukseli. Od maja 2017 roku pozostaje dyrektorem generalnym i artystycznym The Airport Society, kolektywu artystów operowych i aktywistów społecznych. Jest także działaczem stowarzyszenia Opera Europa, wiodącej organizacji zrzeszającej najważniejsze teatry i festiwale operowe w całej Europie, a w 2019 roku został współzałożycielem Forum Niezależnych Producentów Operowych.

W sezonie 2019–2020 artysta skoncentruje się na projektach reżyserskich. Nadchodzące inscenizacje to Król Roger Szymanowskiego dla festiwalu operowego w Savonlinnie i Chorwackiej Opery Narodowej w Rijece, Sigismondo Rossiniego dla Festiwalu Opera Rara w Krakowie, Erwartung Schönberga i Sinfonia Berio dla Opera Ballet Vlaanderen w Antwerpii i Klara Festival w Brukseli. Opera Unknown, I Live With You (z kompozycją Katarzyny Głowickiej) zostanie zaprezentowana między innymi podczas Festiwalu Opera Rara 2020 w Krakowie oraz Kurt Weill Fest 2020 w Dessau.

Nominowany do nagrody Paszporty POLITYKI 2019 (ogłoszenie wyników 14 stycznia 2020).

 

Wydarzenia z wybranym artystą:

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: