fbpx
  • Mosty zamiast murów, czyli sztuka – innowacja – integracja

    Zapraszamy na spotkanie inaugurujące Festiwal Opera Rara 2020, w którym wezmą udział pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury Robert Piaskowski, dyrektor międzynarodowego stowarzyszenia Opera Europa Nicholas Payne oraz Karolina Sofulak, reżyserka festiwalowego spektaklu „Vanda”. W tym roku pod szyldem Opera Rara zebrane zostały stylistyki odmienne, lecz połączone wspólną myślą. Festiwal skłania nas do refleksji, dlaczego […]
  • „Unknown, I Live With You” – opera przeciwko milczeniu

    Dla wielu kobiet udział w Afghan Women’s Writing Project okazał się przełomowy. Roya wspomina: „Wzięłam długopis, żeby zacząć pisać, ale w pierwszym momencie poczułam niepokój: co pisać? O czym? Powiedziano jednak, że pisać można o wszystkim, więc sięgnęłam po długopis na nowo. Nie pisałam o tym, co poza mną; zaczęłam pisać prosto z serca, o […]
  • Opera Rara ze smakiem

    I w tym roku po spektaklach Festiwalu Opera Rara odbędą się kolacje degustacyjne, a rozmowy dotyczyć będą samego dzieła, jego twórców, inspiracji i czasów, w których powstało, a także kulinariów tego okresu. „Opera Rara ze smakiem to wyjątkowe spotkanie pasjonatów kultury wysokiej z najlepszymi krakowskimi restauratorami; to bezpośrednie starcie koneserów tego, co piękne i smaczne […]
  • „Il ballo delle Ingrate” – przewrotny moralitet

    Amerykańska sopranistka i wykładowczyni uniwersytecka Caitlin Vincent opublikowała latem 2019 roku artykuł, którego sam już tytuł wzbudził gorące dyskusje: „Opera Is Stuck in a Racist, Sexist Past, While Many in the Audience Have Moved On” (Opera utknęła w rasistowskiej, pełnej seksizmu przeszłości, podczas gdy duża część publiczności poszła już naprzód). Według autorki klasyczne pozycje repertuaru, a […]
  • Ahistoryczna historyczność Sigismonda według Matejki. Rozmowa z Krystianem Ladą

    Tomasz Domagała: Jak historia, którą adaptuje pan na scenę, ma się do naszej współczesności? Krystian Lada: Na początku pracy nad operą, której jeszcze nie znam, próbuję zrozumieć strukturę kompozycyjną tego dzieła. I nie mówię tu o kompozycji muzycznej, ale o głębokiej strukturze danej opery jako artefaktu, świadectwie historii ludzkości w danym czasie i miejscu. Co […]
  • Szukając przestrzeni powietrza. Rozmowa z reżyserem Krystianem Ladą

    Tomasz Domagała: Podczas Festiwalu Opera Rara oprócz Sigismunda Rossiniego reżyseruje pan Unknown, I Live With You Katarzyny Głowickiej. Skąd tak odmienny projekt? Krystian Lada: Współpraca z Katarzyną Głowicką to ukoronowanie naszej wspólnej drogi artystycznej opartej na przekonaniu, że opera może być aktualną, krytyczną i jednocześnie rozbudzającą emocje formą sztuki. Nie zgadzam się z twierdzeniem, że opera […]
  • Program wydarzeń towarzyszących

    Opera pod względem inscenizacji jednoznacznie zmierza w ostatnich latach w stronę rozbudowanych inscenizacji teatralnych, stąd pomysł, żeby do projektów Festiwalu Opera Rara zaprosić reżyserów biegłych zarówno w sztuce teatru, jak i opery. Jako krytyk zajmujący się głównie teatrem zamierzam wraz z moimi gośćmi popatrzeć na operę jako na ważny głos w publicznym dyskursie – sztukę […]
  • „Vanda” i pytanie o sens jej ofiary

    Postać nieustraszonej, sławnej urodą i mądrością pradawnej władczyni Polski, córki księcia Kraka, pojawiła po raz pierwszy się w „Kronice polskiej” Wincentego Kadłubka, który pisał: „Tak dalece przewyższała wszystkich zarówno piękną postacią, jak powabem wdzięków, że sądziłbyś, iż natura obdarzając ją, nie hojna, lecz rozrzutna była. Albowiem i najrozważniejsi z roztropnych zdumiewali się nad jej radami, […]
  • „Sigismondo”, czyli fake newsy w operze

    Dla błahostek są w stanie rujnować kraj, nad którym mają sprawować pieczę. Dzielą ludzi, wznosząc między nimi mury wrogości. Przeciwników niszczą obmową, oszczerstwem, pomówieniem, zupełnie nie licząc się z tym, że ich prywatna wendeta sprowadza zgubę na całe narody. Te metody nie zmieniły się do dziś, mamy nawet nowe nazwy na ich określenie: „post-prawda” została […]

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: