fbpx
  • Così fan tutte: rozum silniejszy od uczuć?

    „Così fan tutte” to ta spośród dojrzałych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, która przez długi czas traktowana była z największą dozą nieufności. Szczególnie libretto było dla niektórych tak nieznośne, że przesłaniało im zalety muzyki. Dzisiaj jednak nie mamy wątpliwości, że mamy do czynienia z rzeczą absolutnie wybitną. „Così fan tutte” w ramach powracającego Festiwalu Opera Rara […]
  • Odwołanie spektaklu „The Golden Dragon”

    Z przykrością informujemy, że KBF oraz Capella Cracoviensis, organizatorzy spektaklu „The Golden Dragon” w ramach Festiwalu Opera Rara, zaplanowanego na 24, 25 oraz 26 marca 2021 roku na platformie PLAY KRAKÓW, podjęli decyzję o odwołaniu wydarzenia w pierwotnie planowanej formule. Prosimy o zapoznanie się z komunikatem. Dynamiczny rozwój sytuacji epidemicznej w Polsce oraz decyzja Ministerstwa […]
  • Witajcie, drodzy emigranci!

    Wpiszcie w wyszukiwarkę internetową frazę „The Golden Dragon”, czyli „Złoty smok”, a zanim dotrzecie do informacji o operze, natraficie najpierw na listę adresów rozmaitych chińskich restauracji. Wśród właścicieli takich lokali jest to nazwa nad wyraz popularna – również u nas w Polsce „Złotych smoków” nie brakuje. Dumny i groźny symbol cesarskich Chin stał się w […]
  • fot. Monika Stolarska

    Barok w dialogu z współczesnością

    „Il ballo delle Ingrate” („Balet Pań Niewdzięcznych”) powstał jako utwór – jakkolwiek by to nie zabrzmiało – weselny. Mantuańska para książęca otrzymała od Claudia Monteverdiego prezenty pod postacią tragicznej opery „Ariadna”, z której pozostał nam tylko słynny „Lament”, i bardziej widowiskowego, lżejszego, w założeniu humorystycznego „Baletu…”. Jego inscenizacja miała być szczególnie spektakularna. Olśniewająca scenografia, teatralna […]
  • Świat niespokojnego ducha

    Benedetto Marcello jest rzadko grywany i nagrywany – całkowicie przyćmiła go sława weneckiego kompatrioty Antonia Vivaldiego. Trudno zrozumieć, dlaczego nie zasłużył na większe zainteresowanie potomnych, bo to godny konkurent Rudego Księdza: wrażliwy na dramatyczny efekt, w muzyce wokalnej skupiony raczej na słowie i jego sensie niż na folgowaniu śpiewakom szukającym wirtuozerskiego popisu. Stanowiąca trzon festiwalowego spektaklu „Cassandra” jest […]
  • Dydona i Eneasz: wielki dramat w miniaturze

    Operowe libretta krytykuje się za ich telenowelowe intrygi, absurdy i śmieszności, tymczasem tutaj kompozytor otrzymał tekst doskonale oszczędny i poetycko wyrafinowany. Jego autor Nahum Tate na kilku ledwie stronach pomieścił wydarzenia opisane w IV księdze „Eneidy” Wergiliusza, nie tylko nie roniąc nic z tego, co w niej najważniejsze, ale też twórczo ją zmieniając i przy […]
  • Poznaj program OPERA RARA 2021

    Ubiegła edycja Festiwalu Opera Rara odbyła się tuż przed wybuchem pandemii. Chwilę później miało zmienić się wszystko, a całe życie muzyczne (i nie tylko…) zmuszone było przestawić się na zupełnie nowe tory. Teraz festiwal powraca w odmienionej rzeczywistości, za motto biorąc słowa greckiej poetki Safony: „Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy – pogodnie, […]
  • I FEEL. Rozmowa z Katarzyną Głowicką

    Tomasz Domagała: Czy opera jest dla pani gatunkiem klasycznym czy eksperymentalnym? Katarzyna Głowicka: Moją pierwszą fascynacją była opera tradycyjna. Kiedy miałam 7 lat, rodzice zabrali mnie na Halkę Moniuszki i to był dla mnie wstrząs – poczułam, jak mocno muzyka może przenosić emocje. Opera wydała mi się fantastycznym światem, w którym ludzie zamiast mówić – […]
  • Afganki piszą wiersze o wolności, nie miłości

    Jesienią 2016 roku znalazłam się w Afganistanie, aby nakręcić film dokumentalny. Szukając tematu i bohaterki przeprowadziłam około 40 wywiadów, głównie z młodymi kobietami poniżej 30. roku życia, a także kilkoma starszymi kobietami oraz mężczyznami. Obserwowałam też kilkutygodniowe warsztaty emancypacyjne dla młodych afgańskich liderek. Stopniowo docierało do mnie, z jak elitarną grupą mam do czynienia – […]

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: