• Studium niepokoju

    Historia niemieckiej antynazistowskiej organizacji studenckiej, manifestującej sprzeciw wobec władzy i nawołującej do społecznego zjednoczenia przeciwko rządzącym nie pozostała bez echa nawet w świecie opery. Kompozytor Udo Zimmermann wracał do tego tematu kilkakrotnie, jeszcze na studiach napisał muzykę do libretta swojego brata, a kilkanaście lat później wziął na warsztat tekst Wolfganga Willaschka. Weisse Rose jest pozbawiona […]
  • Czy tu jest się z czego śmiać?

    Sigismondo to fantazja twórców (libretto napisał Giuseppe Foppa) na temat Polski, której w czasie premiery w 1814 roku nie było na mapach. Z pomocą fikcji literackiej wnieśli na scenę uniwersalne tematy tolerancji wobec inności czy wpływu emocji na podejmowane decyzje. Dając wiarę słowom zazdrosnego ministra Władysława (Ladislao), król Zygmunt oskarża swoją żonę Aldimirę o zdradę […]
  • „Weisse Rose”: do trzech razy sztuka

    Nie wiadomo już, gdzie są granice tego, co nazywamy faszyzmem, nazizmem, ksenofobią, szowinizmem czy nacjonalizmem. Czym jest patriotyzm, którym tak chętnie zasłaniają się najwięksi zamordyści? O jego prawdziwym sensie przypominają działania członków organizacji Weisse Rose (Biała Róża), młodych patriotów, którzy chcieli Niemiec wolnych, pokojowych, sławnych swoją wspaniałą kulturą i dziedzictwem. Wielu zna tę historię z […]
  • Mosty zamiast murów, czyli sztuka – innowacja – integracja

    Zapraszamy na spotkanie inaugurujące Festiwal Opera Rara 2020, w którym wezmą udział pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury Robert Piaskowski, dyrektor międzynarodowego stowarzyszenia Opera Europa Nicholas Payne oraz Karolina Sofulak, reżyserka festiwalowego spektaklu „Vanda”. W tym roku pod szyldem Opera Rara zebrane zostały stylistyki odmienne, lecz połączone wspólną myślą. Festiwal skłania nas do refleksji, dlaczego […]
  • „Unknown, I Live With You” – opera przeciwko milczeniu

    Dla wielu kobiet udział w Afghan Women’s Writing Project okazał się przełomowy. Roya wspomina: „Wzięłam długopis, żeby zacząć pisać, ale w pierwszym momencie poczułam niepokój: co pisać? O czym? Powiedziano jednak, że pisać można o wszystkim, więc sięgnęłam po długopis na nowo. Nie pisałam o tym, co poza mną; zaczęłam pisać prosto z serca, o […]
  • Opera Rara ze smakiem

    I w tym roku po spektaklach Festiwalu Opera Rara odbędą się kolacje degustacyjne, a rozmowy dotyczyć będą samego dzieła, jego twórców, inspiracji i czasów, w których powstało, a także kulinariów tego okresu. „Opera Rara ze smakiem to wyjątkowe spotkanie pasjonatów kultury wysokiej z najlepszymi krakowskimi restauratorami; to bezpośrednie starcie koneserów tego, co piękne i smaczne […]
  • „Il ballo delle Ingrate” – przewrotny moralitet

    Amerykańska sopranistka i wykładowczyni uniwersytecka Caitlin Vincent opublikowała latem 2019 roku artykuł, którego sam już tytuł wzbudził gorące dyskusje: „Opera Is Stuck in a Racist, Sexist Past, While Many in the Audience Have Moved On” (Opera utknęła w rasistowskiej, pełnej seksizmu przeszłości, podczas gdy duża część publiczności poszła już naprzód). Według autorki klasyczne pozycje repertuaru, a […]
  • Ahistoryczna historyczność Sigismonda według Matejki. Rozmowa z Krystianem Ladą

    Tomasz Domagała: Jak historia, którą adaptuje pan na scenę, ma się do naszej współczesności? Krystian Lada: Na początku pracy nad operą, której jeszcze nie znam, próbuję zrozumieć strukturę kompozycyjną tego dzieła. I nie mówię tu o kompozycji muzycznej, ale o głębokiej strukturze danej opery jako artefaktu, świadectwie historii ludzkości w danym czasie i miejscu. Co […]
  • Szukając przestrzeni powietrza. Rozmowa z reżyserem Krystianem Ladą

    Tomasz Domagała: Podczas Festiwalu Opera Rara oprócz Sigismunda Rossiniego reżyseruje pan Unknown, I Live With You Katarzyny Głowickiej. Skąd tak odmienny projekt? Krystian Lada: Współpraca z Katarzyną Głowicką to ukoronowanie naszej wspólnej drogi artystycznej opartej na przekonaniu, że opera może być aktualną, krytyczną i jednocześnie rozbudzającą emocje formą sztuki. Nie zgadzam się z twierdzeniem, że opera […]

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: