fbpx

Odmienne stylistyki połączone wspólną myślą

Na Festiwalu Opera Rara 2020 po raz kolejny posłuchamy dzieł granych bardzo rzadko, pozostających poza repertuarem. Przed nami cały szereg bardzo różnych spektakli: belcantowy „Sigismondo” Gioacchina Rossiniego, romantyczna „Vanda” Antonína Dvořáka, barokowy „Il ballo delle Ingrate” Claudia Monteverdiego dopełniony nowymi kompozycjami Teoniki Rożynek, spektakl „Enoch Arden” na podstawie poematu Alfreda Tennysona oraz dwie opery współczesne – „Weiße Rose” Udo Zimmermanna i „Unknown, I Live With You”, wspólne dzieło dramaturga Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.

O festiwalu

Od 2017 roku na najbardziej prestiżowych krakowskich scenach i w mniej oczywistych przestrzeniach zaczęły pojawiać się półsceniczne wersje oper, z zaznaczoną symbolicznie scenografią, kostiumami i ruchem oraz pełne wersje sceniczne przygotowywane przez najwybitniejszych reżyserów. Nowa formuła Festiwalu Opera Rara to odpowiedź na głosy publiczności i wypełnienie powodującej niedosyt repertuarowej luki.

Pierwotny cykl przerodził się w festiwal, który organizowany jest w okresie karnawału. To czas historycznie kojarzony z największą liczbą premier operowych, a jednocześnie z okresem pełnym balów i zabawy, w którym przestawały obowiązywać wszelkie reguły. Festiwal poszerzył program o przedstawienia i półsceniczne prezentacje oper nie tylko barokowych, ale też romantycznych, XX wiecznych i współczesnych.

Dowiedz się więcej ->

Aktualności

  • fot. Edyta Dufaj

    Co królowej wypada

    Słychać, że Vanda wyszła spod pióra Dvořáka: w liryzmie i słowiańskiej śpiewności, falującej linii melodycznej i interwalice, w samym też instrumentarium (przepięknie nostalgiczna harfa). Gęsto zapisana partytura, choć często monumentalna w brzmieniu (ukłon w kierunku francuskich grand opèra), nie przytłacza – zaczepne tryle i umykające pasaże, wplecione między potężne bloki muzyczne, dodają im filuterii i […]
  • Barok, folia i neon

    Napisany z okazji wesela syna księcia Mantui utwór, przez wprowadzenie do akcji fragmentów tanecznych zachęcał gości do współtworzenia przedstawianej historii, a nie tylko jej wysłuchania. Moralitet o pannach obojętnych na gorące uczucia zalotników przy pobieżnym oglądzie może dziś budzić kontrowersje, jednak Szpecht reżyserskimi smaczkami poszturchiwała dosłowną warstwę libretta, wydobywając uniwersalność uczuć, zamiast uwypuklania dysonansu płci. […]
  • Emigranci dnia powszedniego

    Dziś pozostająca w cieniu innych utworów epoki wiktoriańskiej (przynajmniej w naszym kraju) twórczość Alfreda Tennysona przyniosła mu niegdyś niewiarygodną sławę. Jego utwory sprzedawały się na pniu, zaczytywała się w nich brytyjska monarchia, a zachwycona nimi królowa Wiktoria nadała Tennysonowi tytuł szlachecki – tym samym został on pierwszym lordem wśród poetów. Richard Strauss sięgnął po Enocha […]
  • Ich głos

    Do historii przechodzą heroiny, które z miłości do mężczyzn sprowadzają na siebie tragiczny koniec. Założeniem The Airport Society, współtworzonego przez kompozytorkę Katarzynę Głowicką i reżysera Krystiana Ladę, jest dawanie nowego życia słowom, postaciom i historiom, które nie brzmią wystarczająco głośno. Taka jest ich opera-instalacja Unknown, I Live With You, prezentowana podczas tegorocznej edycji Festiwalu Opera […]
  • Studium niepokoju

    Historia niemieckiej antynazistowskiej organizacji studenckiej, manifestującej sprzeciw wobec władzy i nawołującej do społecznego zjednoczenia przeciwko rządzącym nie pozostała bez echa nawet w świecie opery. Kompozytor Udo Zimmermann wracał do tego tematu kilkakrotnie, jeszcze na studiach napisał muzykę do libretta swojego brata, a kilkanaście lat później wziął na warsztat tekst Wolfganga Willaschka. Weisse Rose jest pozbawiona […]
  • Czy tu jest się z czego śmiać?

    Sigismondo to fantazja twórców (libretto napisał Giuseppe Foppa) na temat Polski, której w czasie premiery w 1814 roku nie było na mapach. Z pomocą fikcji literackiej wnieśli na scenę uniwersalne tematy tolerancji wobec inności czy wpływu emocji na podejmowane decyzje. Dając wiarę słowom zazdrosnego ministra Władysława (Ladislao), król Zygmunt oskarża swoją żonę Aldimirę o zdradę […]
  • „Weisse Rose”: do trzech razy sztuka

    Nie wiadomo już, gdzie są granice tego, co nazywamy faszyzmem, nazizmem, ksenofobią, szowinizmem czy nacjonalizmem. Czym jest patriotyzm, którym tak chętnie zasłaniają się najwięksi zamordyści? O jego prawdziwym sensie przypominają działania członków organizacji Weisse Rose (Biała Róża), młodych patriotów, którzy chcieli Niemiec wolnych, pokojowych, sławnych swoją wspaniałą kulturą i dziedzictwem. Wielu zna tę historię z […]
  • Mosty zamiast murów, czyli sztuka – innowacja – integracja

    Zapraszamy na spotkanie inaugurujące Festiwal Opera Rara 2020, w którym wezmą udział pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury Robert Piaskowski, dyrektor międzynarodowego stowarzyszenia Opera Europa Nicholas Payne oraz Karolina Sofulak, reżyserka festiwalowego spektaklu „Vanda”. W tym roku pod szyldem Opera Rara zebrane zostały stylistyki odmienne, lecz połączone wspólną myślą. Festiwal skłania nas do refleksji, dlaczego […]
  • „Unknown, I Live With You” – opera przeciwko milczeniu

    Dla wielu kobiet udział w Afghan Women’s Writing Project okazał się przełomowy. Roya wspomina: „Wzięłam długopis, żeby zacząć pisać, ale w pierwszym momencie poczułam niepokój: co pisać? O czym? Powiedziano jednak, że pisać można o wszystkim, więc sięgnęłam po długopis na nowo. Nie pisałam o tym, co poza mną; zaczęłam pisać prosto z serca, o […]
  • Opera Rara ze smakiem

    I w tym roku po spektaklach Festiwalu Opera Rara odbędą się kolacje degustacyjne, a rozmowy dotyczyć będą samego dzieła, jego twórców, inspiracji i czasów, w których powstało, a także kulinariów tego okresu. „Opera Rara ze smakiem to wyjątkowe spotkanie pasjonatów kultury wysokiej z najlepszymi krakowskimi restauratorami; to bezpośrednie starcie koneserów tego, co piękne i smaczne […]
  • „Il ballo delle Ingrate” – przewrotny moralitet

    Amerykańska sopranistka i wykładowczyni uniwersytecka Caitlin Vincent opublikowała latem 2019 roku artykuł, którego sam już tytuł wzbudził gorące dyskusje: „Opera Is Stuck in a Racist, Sexist Past, While Many in the Audience Have Moved On” (Opera utknęła w rasistowskiej, pełnej seksizmu przeszłości, podczas gdy duża część publiczności poszła już naprzód). Według autorki klasyczne pozycje repertuaru, a […]
  • Ahistoryczna historyczność Sigismonda według Matejki. Rozmowa z Krystianem Ladą

    Tomasz Domagała: Jak historia, którą adaptuje pan na scenę, ma się do naszej współczesności? Krystian Lada: Na początku pracy nad operą, której jeszcze nie znam, próbuję zrozumieć strukturę kompozycyjną tego dzieła. I nie mówię tu o kompozycji muzycznej, ale o głębokiej strukturze danej opery jako artefaktu, świadectwie historii ludzkości w danym czasie i miejscu. Co […]
  • Szukając przestrzeni powietrza. Rozmowa z reżyserem Krystianem Ladą

    Tomasz Domagała: Podczas Festiwalu Opera Rara oprócz Sigismunda Rossiniego reżyseruje pan Unknown, I Live With You Katarzyny Głowickiej. Skąd tak odmienny projekt? Krystian Lada: Współpraca z Katarzyną Głowicką to ukoronowanie naszej wspólnej drogi artystycznej opartej na przekonaniu, że opera może być aktualną, krytyczną i jednocześnie rozbudzającą emocje formą sztuki. Nie zgadzam się z twierdzeniem, że opera […]
  • Program wydarzeń towarzyszących

    Opera pod względem inscenizacji jednoznacznie zmierza w ostatnich latach w stronę rozbudowanych inscenizacji teatralnych, stąd pomysł, żeby do projektów Festiwalu Opera Rara zaprosić reżyserów biegłych zarówno w sztuce teatru, jak i opery. Jako krytyk zajmujący się głównie teatrem zamierzam wraz z moimi gośćmi popatrzeć na operę jako na ważny głos w publicznym dyskursie – sztukę […]
  • „Vanda” i pytanie o sens jej ofiary

    Postać nieustraszonej, sławnej urodą i mądrością pradawnej władczyni Polski, córki księcia Kraka, pojawiła po raz pierwszy się w „Kronice polskiej” Wincentego Kadłubka, który pisał: „Tak dalece przewyższała wszystkich zarówno piękną postacią, jak powabem wdzięków, że sądziłbyś, iż natura obdarzając ją, nie hojna, lecz rozrzutna była. Albowiem i najrozważniejsi z roztropnych zdumiewali się nad jej radami, […]
  • „Sigismondo”, czyli fake newsy w operze

    Dla błahostek są w stanie rujnować kraj, nad którym mają sprawować pieczę. Dzielą ludzi, wznosząc między nimi mury wrogości. Przeciwników niszczą obmową, oszczerstwem, pomówieniem, zupełnie nie licząc się z tym, że ich prywatna wendeta sprowadza zgubę na całe narody. Te metody nie zmieniły się do dziś, mamy nawet nowe nazwy na ich określenie: „post-prawda” została […]
  • Mosty zamiast murów – znamy program festiwalu opera rara 2020

    Dzieła te pochodzą z różnych epok i reprezentują odmienne stylistyki, połączone są jednak wspólną myślą. Każą się zastanowić, dlaczego tak chętnie stawiamy wokół nas mury, jakie są tego konsekwencje – i co robić, żeby zamiast nich powstawały mosty. Laureatka przyznanej w tym roku literackiej Nagrody Nobla Olga Tokarczuk w wywiadzie udzielonym podczas Festiwalu Conrada w […]
Zobacz wszystkie ->

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: