fbpx
Opera Rara ze smakiem to projekt towarzyszący Festiwalowi Opera Rara, który zaprasza odbiorców do stołu. Jest to zarazem sposób, by pełniej przeżyć koncert i uzupełnić to doświadczenie o doznania zmysłu smaku. We wcześniejszych edycjach wydarzenia okazji, by usiąść przy stole było kilka. Podczas spotkań w krakowskich restauracjach zaproszeni goście eksplorowali powiązania kulinariów i sztuk pięknych, traktując spektakl obejrzany tego wieczoru jako pretekst do dyskusji. O tym, że kuchnia może doskonale uzupełniać artystyczne doznania, przekonywali podczas wcześniejszych edycji między innymi Tessa Capponi-Borawska, Agnieszka Drotkiewicz, Łukasz Modelski, Marek Bieńczyk, Robert Makłowicz czy Wojciech Nowicki.

I w tym roku po spektaklach Festiwalu Opera Rara odbędą się kolacje degustacyjne, a rozmowy dotyczyć będą samego dzieła, jego twórców, inspiracji i czasów, w których powstało, a także kulinariów tego okresu. „Opera Rara ze smakiem to wyjątkowe spotkanie pasjonatów kultury wysokiej z najlepszymi krakowskimi restauratorami; to bezpośrednie starcie koneserów tego, co piękne i smaczne równocześnie” – dodaje koordynator projektu Bartek Kieżun.

 

W czwartek 23 stycznia o 21.30 po spektaklu Sigismondo zapraszamy na spotkanie z Robertem Makłowiczem, które odbędzie się w restauracji Albertina (ul. Dominikańska 3).

Z libretta opery nie dowiemy się, którego z polskich władców jej autorzy mieli na myśli. Zygmunta Starego czy może Zygmunta II Augusta, a w grę wchodzi także Zygmunt III Waza. Panowanie tej trójki to jednak niemalże sto pięćdziesiąt lat polskiej historii w jednym z jej najbarwniejszych okresów. O to, co wówczas działo się na stołach, czy królowa Bona rzeczywiście przywiozła do Polski włoszczyznę, o to, czym polski stół ubogacił władca ze szwedzkiej dynastii i czym wznoszono toasty – zapytamy Roberta Makłowicza.

 

We wtorek 4 lutego o godz. 19.30 po spektaklu Enoch Arden zapraszamy na spotkanie z Adrianną Stawską-Ostaszewską i Magdaleną Kasprzyk-Chevriaux, które odbędzie się w restauracji Karakter (ul. Brzozowa 17).

Enoch Arden to klasyczny poemat epoki wiktoriańskiej, którego akcja jest rewersem Homerowskiej Odysei. Skorzystamy z tej ogromnej rozpiętości czasowej i porozmawiamy o najbardziej smakowitych kąskach w historii kulinariów, o tym, jak to się stało, że pierwszym zajęciem odróżniającym nas od reszty stworzeń było gotowanie, a także o to, kto jadł kapłony, a kto szczeżuje i dlaczego wielki Velázquez wziął sobie za temat starą kobietę smażącą jajka.

 

W poniedziałek 10 lutego o godz. 21.30 po spektaklu Il ballo delle Ingrate zapraszamy na spotkanie z Tadeuszem Pióro, które odbędzie się w L Concept 13: Bar & Restaurant 13 (Rynek Główny 13).

Il ballo delle Ingrate (Balet pań Niewdzięcznych) Monteverdiego to utwór wyjątkowy. Utrzymany w konwencji francuskich ballets de cour powstał na wesele syna księcia Vincenza Gonzagi. A że włoski dwór na przełomie baroku i renesansu to ciekawy temat nie tylko od strony kuchni, postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak mogło wyglądać takie wesele – kto i co gotował? Czy Włosi aby zawsze wierzyli, że w kuchni mniej znaczy więcej i że trzy produktu wystarczą, by przygotować kulinarny poemat?

 

Wszystkie spotkania poprowadzi Agnieszka Łopatowska – dziennikarka specjalizująca się w literaturze i podróżach. Dyrektor Sektora Lifestyle w Grupie Interia.

Festiwal jest organizowany przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capellę Cracoviensis przy wsparciu Teatru im. Juliusza Słowackiego.

Partnerami projektu są restauracja Albertina, restauracja Karakter oraz L Concept 13: Bar & Restaurant 13.

Patron Medialny: Kuk Buk, Koordynator projektu: Bartek Kieżun.

 

Organizatorzy:

Wpisz szukaną frazę: