social media

Studiował aktorstwo w PWSFTViT w Łodzi, śpiew solowy w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera w klasie śpiewu solowego prof. Christiana Elssnera w Dreźnie.

Jako śpiewak operowy zadebiutował w partii Figara w operze W.A. Mozarta „Wesele Figara” w Teatrze Wielkim w Poznaniu w grudniu 1997 roku. W Niemczech debiutował w styczniu roku 1999 w Operze w Lipsku partią Kecala w „Prodanej Neveście” Bedřicha Smetany. W roku 2000 otrzymał angaż do Teatru Miejskiego w Lubece, gdzie jako bas śpiewał Procida w „Nieszporach Sycylijskich” G. Verdiego, Pandolfe w „Kopciuszku” G. Masseneta, Oresta w „Elektrze” Straussa, Ramphisa w „Aidzie” G. Verdiego, jak również wszystkie znaczące partie basbarytonowe w „Nosie” Szostakowicza. Z początkiem sezonu teatralnego 2002/2003 zostaje zaangażowany na stałe w Teatrze Narodowym w Mannheim, gdzie usłyszeć go można w takich partiach operowych jak: Orest w „Elektrze” Straussa, Pimen w „Borysie Godunowie” Musorgskiego, Sarastro w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta, Król Marek w „Tristanie i Izoldzie” R. Wagnera, Amfortas w „Parsifalu” R. Wagnera, Wotan w tetralogii „Pierścień Nibelunga” Wagnera, Osmin w „Uprowadzeniu z Seraju” W.A. Mozarta, Inkwizytor w „Don Carlosie”, Melitone w „Mocy Przeznaczenia”, Jochanaan w „Salome” Straussa. Opera Niemiecka nad Renem w Düsseldorfie angażuje go na stałe w okresie 2006-2014. Partie w tym teatrze to: Bottom/„Sen Nocy Letniej” Brittena, Kurwenal/„Tristan i Izolda”, Golaud/„Pelleas i Melisanda” Debussy’ego, Selim/„Turek we Włoszech”, Amfortas/„Parsifal”, Barak/„Kobieta bez Cienia”, Balstrode/„Peter Grimes”, Holender/„Latający Holender”, Falstaff czy Escamillo/„Carmen”.

W czerwcu 2006 roku debiutuje w Budapeszcie podczas I Budapesztańskich Dni Wagnerowskich jako Amfortas w „Parsifalu” Wagnera pod dyrekcją muzyczną Adama Fischera. W czerwcu 2007 i 2009 roku ponownie śpiewa w Budapeszcie Wotana/”Walkiria”, a w roku 2010 Kurwenala/”Tristan i Izolda” i Wanderera/”Zygfryd” pod dyrekcją Adama Fischera. W październiku 2007 roku zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie jako Eremit/”Wolny Strzelec” pod dyrekcją muzyczną Antoniego Wita, w styczniu roku 2008 jako Alberyk/”Pierścień Nibelunga” w Semperoper w Dreźnie pod dyrekcją Petera Schneidera, a w lipcu 2008 roku w roli Dr. Kolenatego w „Sprawie Makropulosa” L. Janáčka w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Teatro Real w Madrycie. Kolejny ważny debiut artysty – w roli Alberyka/”Pierścień Nibelunga” – miał miejsce w Operze Niemieckiej w Berlinie (Deutsche Oper Berlin) w kwietniu 2010 roku.

W maju/czerwcu 2010 roku występował Konieczny ponownie w Operze Praskiej (Státní Opera Praha) w premierze „Tristana i Izoldy” Wagnera jako Kurwenal. Także w roku 2010 miał miejsce jego debiut w Czterech Wcieleniach Złego/„Opowieści Hoffmanna” w Teatrze Narodowym w Pradze (Narodni Divadlo). W 2011 roku kolejna premiera w tym teatrze – i kreacja Amfortasa w „Parsifalu” Wagnera – przyniosła artyście spektakularny sukces artystyczny. W 2011 roku śpiewak zadebiutował także w Paryżu w Opéra national de Paris jako Biterolf/„Tannhäuser”, w roku 2012 w Waszyngtonie jako Pizarro w koncertowym wykonaniu „Fidelia” pod dyrekcją muzyczną Christopha Eschenbacha, następnie podczas letniego Festiwalu Salzburger Festspiele jako Stolzius w „Żołnierzach” Bernda Aloisa Zimmermanna oraz we wrześniu w Teatrze Narodowym w Monachium – Bayerische Staatsoper München po raz kolejny w roli Pizarra w operze „Fidelio”.

W roku 2013 ukazują się na rynku dwa znaczące nagrania „Pierścienia Nibelunga” Wagnera. W jednym z nich, zrealizowanym pod dyrekcją Marka Janowskiego i wydanym przez Pentatone Classics, Konieczny wykonuje partię Wotana, w drugim zaś – pod batutą Christiana Thielemanna, wydanym przez Deutsche Grammophon – artysta śpiewa partię Alberyka. Z początkiem 2014 roku Konieczny debiutuje w Carnegie Hall w Nowym Jorku jako Jochanaan w koncertowym wykonaniu „Salome” R. Straussa, by latem tego roku powrócić jako Komandor w „Don Giovannim”, a rok później jako Pizarro w „Fideliu” do Salzburga na Festiwal Salzburger Festspiele. W roku 2015 ukazuje się kolejne nagranie płytowe „Złota Renu” pod dyrekcją Sir Simone’a Rattle’a, zaś w październiku Konieczny występuje w Lyric Opera of Chicago jako Wozzeck w nowej inscenizacji opery A. Berga.

Opera w Wiedniu (Wiener Staatsoper) jest dla Koniecznego artystycznym domem praktycznie od 2009 roku. Partie, w których tu występuje, to między innymi Jack Rance/„Dziewczyna z Dalekiego Zachodu”, Alberyk i Wotan/„Pierścień Nibelunga” , Amfor tas/ „Parsifal ” , Holländer / „Latający Holender ”, Scarpia/„Tosca”, Mandryka/„Arabella” i Jochanaan/„Salome”.

W repertuarze dzieł oratoryjnych oraz pieśni Konieczny występował pod batutą m.in.: Kenta Nagano w „Pasji według św. Mateusza” J.S. Bacha (arie) w São Paulo i Rio de Janeiro w sierpniu 2006, Marka Janowskiego w „IX Symfonii” Beethovena w Berlinie w grudniu 2008, Daniele Gattiego w „Requiem” Verdiego w Musikverein w Wiedniu, Krzysztofa Pendereckiego w „Siedmiu Bramach Jerozolimy” jesienią 2009 oraz wiosną 2010 roku czy w „Pasji Łukaszowej” w marcu/kwietniu 2010 roku wraz z Sinfonią Varsovią. Artysta wykonuje także pieśni Rachmaninowa, Straussa, Beethovena, Pendereckiego, Twardowskiego i Moniuszki.

Fot. Klaudia Taday