social media

Raphaël Pichon rozpoczął edukację muzyczną w Maîtrise des Petits Chanteurs de Versailles, a następnie studiował śpiew, grę na skrzypcach i pianinie w Conservatoire á Rayonnement Régional i Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Jako młody kontratenor występował pod batutą Jordiego Savalla, Gustava Leonhardta, Tona Koopmana i Geoffroy’a Jourdaina, z którym wykonywał dzieła muzyki współczesnej. W 2006 roku Raphaël Pichon założył Pygmalion – chór i orkiestrę grającą na instrumentach z epoki. Repertuar Pygmaliona pielęgnuje muzyczne związki Bacha z Mendelssohnen, Schütza z Brahmsem, Rameau z Gluckiem i Berliozem. Wspólnie z zespołem – obecnie związanym instytucjonalnie z Operą w Bordeaux – Pichon zapraszany jest na ważne międzynarodowe festiwale, gdzie przyciąga publiczność swoimi interpretacjami utworów sakralnych Bacha i tragedii lirycznych Rameau.

Wśród najważniejszych projektów ostatnich lat znajdziemy debiut na Festiwalu Aix-en-Provence, gdzie zaprezentował „Trauernacht” – oryginalną inscenizację Katie Mitchell (2014) opartą na muzyce Bacha, reinterpretację „Orfeusza” Luigiego Rossi (Opéra national de Lorraine, Opéra de Versailles, 2016), a także ambitną wersję sceniczną „Vespro della Beata Virgine” Monteverdiego, wysoko ocenioną przez prasę międzynarodową (Holland Festival, BBC Proms, Chapelle Royale de Versailles, Bachfest Leipzig, 2017).

Raphaël Pichon stale poszerza swój repertuar: wykonywał między innymi „Niemieckie Requiem” Brahmsa, „Eliasa” Mendelssohna i „Noces” Strawinskiego. Do współpracy zaprosiło go wiele międzynarodowych zespołów: Holland Baroque Society, Stavanger Symfoniorkester, Violons du Roy, Scottish Chamber Orchestra, l’Orchestre de Chambre de Lausanne, Zurich Opera House, DSO Berlin. Wydał zbiór „Missae breves” Bacha i wariację „Dardanusa” dla Alphy, a od 2014 roku nagrywa dla Harmonii Mundi, z którą wydał dotychczas „Köthener Trauermusik” Bacha, „Kastora i Polluksa” Rameau, „Rheinmädchen”, nową wersję „Dardanusa”, „Orfeusza” Rossiego (oba na DVD), „Stravaganza d’Amore” i najnowszy projekt – oparty na muzyce Rameau i Glucka – z udziałem francuskiego barytona Stéphana Degout. Niedawno wydał również „Mozart and the Weber Sisters”z Sabine Devieilhe (Erato).

Dyskografia Pichona otrzymała liczne nagrody we Francji i za granicą, między innymi Gramophone Award 2016, CD des Monats („Opernwelt”), Diapason d’Or de l’Année, Choc („Classica”), “ffff”(„Télérama”), Victoire de la Musique 2015, Edison Klassiek Award 2016, Grand Prix de l’Académie Charles Cros 2016 i Best Classical Recording 2016 („Forbes”).

Sezon 2017/2018 Raphaël Pichon rozpoczął we wrześniu nową produkcją w Paryskiej Operze Komicznej, opartą na arii Purcella („Miranda” z udziałem Katie Mitchell) i cyklem przedstawień „Bach 7” w Filharmonii Paryskiej, bazującym na kantatach połączonych ze sztukami performatywnymi, a także zaprezentował serię koncertów z udziałem Stéphana Degout (Rameau, Gluck). Sezon zakończą dwa projekty związane z Mozartem: „Requiem” zestawione z dziełami masońskimi w Operze Królewskiej w Wersalu oraz „Czarodziejski flet” produkcji Simona McBurney’a na Festiwalu d’Aix-en-Provence.