social media

Mhairi Lawson

Venus and Adonis

Jeszcze jako studentka Guildhall School of Music and Drama Mhairi Lawson zdobyła międzynarodową nagrodę International Early Music Network Young Artists Prize. Towarzyszyła jej pianistka Olga Tverskaya, z którą następnie Lawson wydała pierwszą w karierze płytę: nagrania angielskich i szkockich pieśni Haydna.

Mhairi Lawson występowała w operach i salach koncertowych na całym świecie, a towarzyszyły jej English National Opera, Les Arts Florissants, Gabrieli Consort & Players, Academy of Ancient Music, Early Opera Company i Scottish Chamber Orchestra, a także wielu znanych dyrygentów: William Christie, Sir Charles Mackerras, Paul McCreesh, Jane Glover i Sir John Eliot Gardiner – w repertuarze sięgającym od tradycyjnych pieśni ludowych aż po operę.

Z zespołem Les Arts Florissants Lawson występowała w repertuarze muzyki dramatycznej Purcella, Charpentiera, Landiego i Monteverdiego w  Cité de La Musique w Paryżu, a także w wielu salach koncertowych w całej Europie, między innymi w Barbican Centre w Londynie i Symphony Hall w Birmingham. W Wigmor Hall zaśpiewała w operach Purcella, Handla i Hassego z zespołem Early Opera Company. Wystąpiła również w „Mesjaszu” Handla z towarzyszeniem Netherlands Bach Society i Scottish Chamber Orchestra w Amsterdamie, Utrechcie, Paryżu i Barcelonie.

Lawson przez wiele lat współpracowała z Gabrieli Consort & Players, a do ich wspólnych projektów należą „Pasja wg św. Jana”, „Pasja wg św. Mateusza”, „Msza h-moll” i „Kantata weselna” Bacha, a także „La Resurrezione” Handla oraz „Dydona i Eneasz”, „Król Artur” i „Królowa wróżek” Purcella.

Bachowską „Pasję wg św. Jana” Lawson zaśpiewała w Weimarze i w Lincoln Centre w Nowym Jorku, a „Pasję wg św. Mateusza” z towarzyszeniem St Paul Chamber Orchestra. W English National Opera wystąpiła w „Dydonie i Eneaszu” i „Królu Arturze” Purcella (obie produkcje z udziałem Mark Morris Dance Group). Następnie wielokrotnie przyjeżdżała do Kalifornii, gdzie wraz z Philharmonia Baroque Orchestra z San Francisco wystawiała „Króla Artura”.

Jej współpraca z europejskimi orkiestrami symfonicznymi obejmuje „Athalię” Handla w Madrycie, „Oratorium na Boże Narodzenie” Bacha w Zurychu, „Glorię” Vivaldiego oraz koncerty i arie operowe Mozarta w Nantes.

Wśród najnowszych nagrań Mhairi Lawson znajdziemy między innymi „Stworzenie świata” Haydna z Choir of New College z Oxfordu (dyr. Edward Higginbottom) oraz szkockie pieśni jakobickie na płycie „Rebellion” z udziałem Avison Ensemble. Kolejne nagrania to dwupłytowe wydanie pieśni Schuberta – w tym „Der Hirt auf dem Felsen”, wokalny majstersztyk z udziałem klarnecistki Jane Booth i pianisty Eugene’a Astiego.

We współpracy z wirtuozerskim zespołem La Serenissima, wykonującym muzykę barokową, Mhairi nagrała wiele sakralnych i operowych dzieł Vivaldiego, a także wzięła udział w tak monumentalnych projektach, jak pokazy „La senna festeggiante” i „La fida ninfa” w Wenecji.

Jej recitale prezentują wybór brytyjskich pieśni ludowych i pieśni Haydna, Mozarta, Schuberta, Schumanna, Straussa i Wolfa, wystawianych na Festiwalu w Edynburgu, Uniwersytetach w Yorku i Newcastle, a także nagrania dla BBB Radio 3.

Nadchodzące i obecne angaże Lawson obejmują „Mesjasza” Handla z Hallé Orchestra i Bournemouth Symphony Orchestra, „Króla Artura” Purcella z Academy of Ancient Music w Barbican Centre, tytułową rolę w „Semele” z udziałem City of Birmingham Symphony Orchestra, Galateę w „Acisie i Galatei” oraz „Mszę h-moll” Bacha z Gabrieli Consort, Wenus w „Wenus i Adonisie” z Dunedin Consort, „Mszę c-moll” Mozarta ze Scottish Chamber Orchestra i Raphaëlem Pichonem, udział w Carmel Bach Festival w USA, wspólne recitale z lutnistką Elizabeth Kenny (St Magnus International Festival) i Eugenem Astim. Lawson wzięła także udział w najnowszym projekcie Les Arts Florissants – nagraniu madrygałów Monteverdiego „Venezia” dla wytwórni Harmonia Mundi.

Fot. Lloyd Smith Photography