social media

Jeszcze jako studentka Guildhall School of Music and Drama Mhairi Lawson zdobyła międzynarodową nagrodę International Early Music Network Young Artists Prize. Towarzyszyła jej pianistka Olga Tverskaya, z którą następnie Lawson wydała pierwszą w karierze płytę: nagrania angielskich i szkockich pieśni Haydna.

Mhairi Lawson występowała w operach i salach koncertowych na całym świecie, a towarzyszyły jej English National Opera, Les Arts Florissants, Gabrieli Consort & Players, Academy of Ancient Music, Early Opera Company i Scottish Chamber Orchestra, a także wielu znanych dyrygentów: William Christie, Sir Charles Mackerras, Paul McCreesh, Jane Glover i Sir John Eliot Gardiner – w repertuarze sięgającym od tradycyjnych pieśni ludowych aż po operę.

Z zespołem Les Arts Florissants Lawson występowała w repertuarze muzyki dramatycznej Purcella, Charpentiera, Landiego i Monteverdiego w  Cité de La Musique w Paryżu, a także w wielu salach koncertowych w całej Europie, między innymi w Barbican Centre w Londynie i Symphony Hall w Birmingham. W Wigmor Hall zaśpiewała w operach Purcella, Handla i Hassego z zespołem Early Opera Company. Wystąpiła również w „Mesjaszu” Handla z towarzyszeniem Netherlands Bach Society i Scottish Chamber Orchestra w Amsterdamie, Utrechcie, Paryżu i Barcelonie.

Lawson przez wiele lat współpracowała z Gabrieli Consort & Players, a do ich wspólnych projektów należą „Pasja wg św. Jana”, „Pasja wg św. Mateusza”, „Msza h-moll” i „Kantata weselna” Bacha, a także „La Resurrezione” Handla oraz „Dydona i Eneasz”, „Król Artur” i „Królowa wróżek” Purcella.

Bachowską „Pasję wg św. Jana” Lawson zaśpiewała w Weimarze i w Lincoln Centre w Nowym Jorku, a „Pasję wg św. Mateusza” z towarzyszeniem St Paul Chamber Orchestra. W English National Opera wystąpiła w „Dydonie i Eneaszu” i „Królu Arturze” Purcella (obie produkcje z udziałem Mark Morris Dance Group). Następnie wielokrotnie przyjeżdżała do Kalifornii, gdzie wraz z Philharmonia Baroque Orchestra z San Francisco wystawiała „Króla Artura”.

Jej współpraca z europejskimi orkiestrami symfonicznymi obejmuje „Athalię” Handla w Madrycie, „Oratorium na Boże Narodzenie” Bacha w Zurychu, „Glorię” Vivaldiego oraz koncerty i arie operowe Mozarta w Nantes.

Wśród najnowszych nagrań Mhairi Lawson znajdziemy między innymi „Stworzenie świata” Haydna z Choir of New College z Oxfordu (dyr. Edward Higginbottom) oraz szkockie pieśni jakobickie na płycie „Rebellion” z udziałem Avison Ensemble. Kolejne nagrania to dwupłytowe wydanie pieśni Schuberta – w tym „Der Hirt auf dem Felsen”, wokalny majstersztyk z udziałem klarnecistki Jane Booth i pianisty Eugene’a Astiego.

We współpracy z wirtuozerskim zespołem La Serenissima, wykonującym muzykę barokową, Mhairi nagrała wiele sakralnych i operowych dzieł Vivaldiego, a także wzięła udział w tak monumentalnych projektach, jak pokazy „La senna festeggiante” i „La fida ninfa” w Wenecji.

Jej recitale prezentują wybór brytyjskich pieśni ludowych i pieśni Haydna, Mozarta, Schuberta, Schumanna, Straussa i Wolfa, wystawianych na Festiwalu w Edynburgu, Uniwersytetach w Yorku i Newcastle, a także nagrania dla BBB Radio 3.

Nadchodzące i obecne angaże Lawson obejmują „Mesjasza” Handla z Hallé Orchestra i Bournemouth Symphony Orchestra, „Króla Artura” Purcella z Academy of Ancient Music w Barbican Centre, tytułową rolę w „Semele” z udziałem City of Birmingham Symphony Orchestra, Galateę w „Acisie i Galatei” oraz „Mszę h-moll” Bacha z Gabrieli Consort, Wenus w „Wenus i Adonisie” z Dunedin Consort, „Mszę c-moll” Mozarta ze Scottish Chamber Orchestra i Raphaëlem Pichonem, udział w Carmel Bach Festival w USA, wspólne recitale z lutnistką Elizabeth Kenny (St Magnus International Festival) i Eugenem Astim. Lawson wzięła także udział w najnowszym projekcie Les Arts Florissants – nagraniu madrygałów Monteverdiego „Venezia” dla wytwórni Harmonia Mundi.

Fot. Lloyd Smith Photography