social media

Juan Sancho

Urodzony w Sewilli (Hiszpania), początkowo uczył się w klasie fortepianu, by następnie wstąpić na Escola Superior de Música de Catalunya w Barcelonie, gdzie podjął studia wokalne na Wydziale Muzyki Dawnej pod kierunkiem Lamberta Climenta i opieką Monsterrat Figueras. Następnie studiował u Raphaëla Sikorskiego (Laboratoire de la Voix w Paryżu), Raúla Giméneza (Barcelona) i korzystał z cennych rad Alessandra Corbelli.

Juan Sancho pracował z wieloma wybitnymi dyrygentami – są wśród nich Michel Corboz, William Christie, Gustav Leonhardt, Fabio Biondi, Jordi Savall, Diego Fasolis, Marc Minkowski, Andrea Marcon, Alan Curtis, Richard Egarr, George Petrou, Leonardo García-Alarcón, Riccardo Minasi, Hervé Niquet i Skip Sempé. Występował z towarzyszeniem wielu znamienitych orkiestr: Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Orchestre de Chambre de Lausanne, Orchestra della Svizzera Italiana, Orquesta Sinfónica de Euskadi, Real Philarmonia de Galicia i innych. Do współpracy zaprosiło go wiele znanych europejskich zespołów wykonujących muzykę dawną: Concerto Köln, The Academy of Ancient Music, Les Arts Florissants, Accademia Bizantina, Venice Baroque Orchestra, Orquesta Barroca de Sevilla, Le Concert des Nations, Hespèrion XXI, Europa Galante, Les musiciens du Louvre, Il complesso barocco, Il Pomo d'Oro oraz Armonia Athenea.

Występował w najsłynniejszych na świecie teatrach i operach: Teatro alla Scala (Mediolan), Teatro Real (Madryt), La Fenice (Wenecja), Narodowym Teatrze w Pradze, Barbican Center (Londyn), Palais des Beaux-Arts (Bruksela), Alte Oper (Frankfurt), Auditorio Nacional (Madryt), Palau de la Música (Walencja), Salle Pleyel (Paryż), Opéra Comique (Paryż), Cité de la Musique (Paryż), Tchaikovski Hall (Moskwa), Auditori (Barcelona), Opéra National du Rhin (Strasburg), Opéra National de Lorraine (Nancy), Lincoln Center (Nowy Jork), Teatro de la Maestranza (Sewilla), Fundaçao Gulbenkian (Lizbona), Operze w Kolonii, Kursaal (San Sebastián), a także podczas najważniejszych europejskich festiwali muzyki dawnej: Festiwalu d'Aix-en-Provence, Festiwalu d'Ambronay, Maggio Musicale Fiorentino, Festiwalu Enescu, Quincena Musical de San Sebastián, Festiwalu w Granadzie, Antwerpen Early Music Festival.

Jego nagrania CD i DVD obejmują między innymi „Katona w Utyce” Leonarda Vinci w roli Katona (DECCA), „Arminio” Handla (DECCA), „Siroe, rè di Persia” Hassego (DECCA), „Alessandro” Handla (DECCA), „Artasserse” Leonarda Vinci (ERATO na DVD), trylogię Monteverdiego z udziałem Willama Christie i Les Arts Florissants w Teatro Real (DYNAMICS and VIRGIN) oraz „La virtù dei strali d'Amore” Cavalliego z Fabio Biondim (NAXOS).

Wśród najnowszych występów Juana Sancho na szczególną uwagę zasługuje debiut w Opéra de Lausanne w „Ariodante” pod batutą Diego Fasolisa, „Romeo i Julia” Zingarelliego na Festiwalu w Salzburgu, a także powrót do Theater an der Wien w „Adriano in Siria” Pergolesiego oraz wykonanie „Siroe, ré di Persia” Hassego w Wiesbaden.

Fot. Julian Laidig