social media

Ensemble Pygmalion

Enfers: muzyczna podróż do Piekieł z Rameau i Gluckiem

Założone w 2006 roku przez Raphaëla Pichona ensemble jest połączeniem chóru i orkiestry grającej na instrumentach z epoki. Repertuar zespołu pielęgnuje muzyczne związki Bacha z Mendelssohnem, Schütza z Brahmsem, Rameau z Gluckiem i Berliozem. Pygmalion regularnie występuje w najważniejszych salach koncertowych we Francji (Filharmonia Paryska, Opera Królewska w Wersalu, Aix-en-Provence, Beaune, Toulouse, Saint-Denis, La Chaise-Dieu, Royaumont, Nancy) i za granicą (Kolonia, Frankfurt, Amsterdam, Londyn, Pekin, Hong Kong, Shenzhen, Barcelona, Bruksela). Wśród najnowszych projektów zespołu największym uznaniem publiczności i krytyków cieszą się „Köthener Trauermusik” i pasje J.S. Bacha, późne tragedie liryczne Rameau, Msza C minor Mozarta i wybór jego muzyki dla sióstr Weber, „Stravaganza d’Amore” (narodziny opery na dworze Medyceuszy), „Elias” Mendelssohna i trylogia chóralna, poświęcona kanonowi muzyki od romantyzmu po wiek dwudziesty. Pygmalion współpracuje z takimi reżyserami jak Katie Mitchell, Michel Fau i Jetske Mijnssen, którzy wnieśli do ensemble nowatorskie spojrzenie na kantaty Bacha, interpretację „Dardanusa” Rameau i „Orfeusza” Luigiego Rossi. Zespół wydał zebrane „Missae breves” Bacha i wariację „Dardanusa” dla Alphy, a od 2014 roku nagrywa dla Harmonii Mundi, z którą wydali dotychczas „Köthener Trauermusik” Bacha, „Kastora i Polluksa” Rameau, „Rheinmädchen”, nową wersję „Dardanusa”, „Orfeusza” Rossiego (oba na DVD), a także najnowszą produkcję, „Stravaganza d’Amore”. Niedawno ukazał się również album „Mozart and the Weber Sisters”z Sabine Devieilhe (Erato).

Dyskografia zespołu otrzymała liczne nagrody we Francji i za granicą, wśród nich Gramophone Award 2016, CD des Monats („Opernwelt”), Diapason d’Or de l’Année, Choc („Classica”), „ffff” („Télérama”), Victoire de la Musique 2015, Edison Klassiek Award 2016, Grand Prix de l’Académie Charles Cros 2016 i Best Classical Recording 2016 („Forbes”).

Pygmalion jest artystą-rezydentem Opéra National de Bordeaux. Otrzymuje wsparcie ze strony Direction régionale des affaires culturelles de Nouvelle-Aquitaine i Ville de Bordeaux. Pygmalion jest obecnie instytucjonalnie związany z Opéra Comique (2017–2019), a wspierają go EREN Groupe, Fondation Bettencourt Schueller, Mécénat Musical Société Générale i Région Île-de-France. Pygmalion jest aktualnie zespołem-rezydentem Fondation Singer-Polignac.