social media

Capella Cracoviensis

Chór kameralny i orkiestra Capella Cracoviensis to jeden z najciekawszych zespołów na współczesnej scenie muzyki dawnej. Wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki i przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych. CC jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych: Bachfest Leipzig, SWR Festspiele Schwetzingen, Händel-Festspiele Halle, Haydn-Festival Brühl, Opéra Royal du château de Versailles, Theater an der Wien, NOSPR Katowice, Filharmonia Szczecin, Misteria Paschalia Kraków. Gośćmi zespołu byli m.in. Evelino Pidò, Christophe Rousset, Alessandro Moccia, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott, Paul McCreesh. Jednym z największych sukcesów CC było wykonanie w Krakowie w jeden dzień (27.08.2016) kompletu symfonii Beethovena na historycznych instrumentach z transmisją radiową na żywo. Wystąpiło 90 instrumentalistów, 44 śpiewaków i 5 dyrygentów z 14 krajów, na widowni zasiadło łącznie 2300 osób. Ostatnie dokonania zespołu to m.in. pierwsze polskie wykonanie dzieł Wagnera na historycznych instrumentach z udziałem Waltraud Meier („Wesendonck-Lieder”) oraz nagrania oper dla wytwórni Decca: „Adriano in Siria” Pergolesiego (Fagioli, Basso, Sancho, Adamus) i nagrodzony Diapason d’Or „Germanico in Germania” Porpory (Cencic, Lezhneva, Adamus). Inne nagrania płytowe to „Te Deum” w opracowaniu muzycznym Lully’ego i Charpentiera z zespołem Le Poème Harmonique (dyr. Vincent Dumestre) oraz motety Bacha (dyr. Fabio Bonizzoni) dla wytwórni Alpha, a także Koncert fortepianowy f-moll i Symfonia „Niedokończona” Schuberta (Klimsiak, Adamus) dla AviMusic.

Najbliższe plany to m.in. koncerty oratoryjne w Concertgebouw Amsterdam oraz na Festiwalu Händlowskim w Halle. W maju 2018 CC rozpoczęła sześcioletni projekt „Haydn – wszystkie symfonie 2018-2023”. CC zrealizowała sceniczne wersje oper: „Amadigi” Handla, „Wesele Figara” Mozarta czy „Orfeusz i Eurydyka” Glucka, a także sceniczne projekty specjalne: madrygały Monteverdiego w barze mlecznym, pieśni chóralne Mendelssohna w lesie, „Sen nocy letniej” Mendelssohna z udziałem dzieci z dysfunkcjami wzroku w roli aktorów, czy „mozart requiem karaoke” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

CC powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który dzieło tworzenia przy instytucji zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki dawnej powierzył Stanisławowi Gałońskiemu. Z biegiem lat Capella Cracoviensis usamodzielniła się organizacyjnie, grając różnorodny repertuar od średniowiecza po prawykonania muzyki współczesnej. Od listopada 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus.